34 |
Kyrkans magi.
Magien är vetenskapens förelöpare. I mänsklighetens utveckling föregår den dunklare förnimmelsen den klarare, fantasiens herravälde förståndets. Innan det senare kunde förelägga sig den mödosamma uppgiften att i kraft af sina egna lagar förknippa den inre och den yttre erfarenhetens fakta -- innan det gafs en filosofi och en naturforskning, var fantasien i rörelse och skapade magien.
I likhet med vetenskapen hvilar magien i sin ursprungliga gestalt på den grundsats, att allt som existerar utgör ett sammanhang. Vetenskapen efterforskar detta sammanhang på deduktionens eller indukfionens väg; magien, stödjande sig på några yttre likheter mellan tingen [1] och på en dunkel känsla af viljans och ordets kraft, konstruerar det på fri hand medelst godtyckliga associationer mellan inkongruenta föremål. Den i striden
35 |
De magiska bruken, hemmastadda hos alla folk, förete en nästan oöfverskådlig rikedom af former. Ytterst låta sig dessa dock återföra till en enda typ.
Den dagliga erfarenheten har lärt, att en viss kraftproportion äger rum mellan ett medel och dess verkan. Då nu den verkan, som man vill ernå, i det man anlitar magien, skall vara af utomordentlig art, måste medlet, på hvilket hon ger anvisning, innebära utomordentliga krafter, sådana som förståndet hvarken a priori eller genom induktiv undersökning kan om detsamma predicera. Vidare lärer erfarenheten, att viljan, såsom en blott hvilande önskan, hvilken ej ännu föryttrat sig i handling, icke uppnår sitt mål. I blotta viljan såsom sådan kan således den magiska kraften icke ensamt sökas, utan såsom ett nödvändigt moment tillkommer det sinnliga medlet, som viljan anlitar, handlingen, i hvilken hon uppenbarar sig, antingen nu kraften hos detta sinnliga medel, såsom den ursprungliga magien antager, beror af dess mystiska, men nödvändiga sammanhang med motsvarande ting uti en högre världssfär (t. ex. sammanhanget mellan metallerna och planeterna) eller, såsom i den kyrkliga magien, af ett Guds godtyckliga viljebeslut, som förordnat, att ett gifvet medel, på af honom föreskrifvet sätt användt, skall utöfva en viss för förståndet ofattlig verkan. I hvarje magiskt bruk ingå således: 1) den
36 |
Magien återfinnes hos alla folk. Hos dem med en monistisk världsåskådning var hon bestämd att alltmer och mer tillbakaträngas af spekulationen och naturforskningen. Hos dem fanns ej heller mer än en magi, fastän dennas kännare ansågos kunna utöfva henne på både gagneligt och skadligt sätt. Först hos de folk, hvilkas världsåskådning är dualistisk, möter oss en tvåfaldig magi: hos perserna en hvit och en svart -- den förra såsom Ormuzds goda gåfva, den senare såsom Ahrimans onda; hos den kristna medeltiden en himmelsk magi och en diabolisk -- den förra, ett af Gud åt kyrkan förlänadt privilegium och ett vapen till Satans bekämpande; den senare, en djäfvulskonst till otrons och ondskans befrämjande. Under monistisk världsåskådning är magien endast en förberedelse till naturfilosofien och viker efterhand för denna, tills hon stannar inom de lägsta folkklasserna såsom residuet af ett öfverlefvadt utvecklingsstadium. De dualistiska religionssystemerna däremot försmälta på det innerligaste med magien, gifva henne samma allmänt och evigt gällande kraft, som de tillerkänna sig själfva, sätta henne på sin egen härskarestol i gestalten af en gudomlig och sakramenterlig hemlighet. Först då förmår det magiska åskådningssättet trycka sin prägel på hela tider och kulturperioder; först då -- efter sin splittring i en himmelsk och en diabolisk och i det kausalförhållande,
37 |
Vår öfverblick af medeltidens magi må börja med en skildring af den himmelska och privilegierade magien, det vill säga den kyrkliga, för att därefter öfvergå till den illa anskrifna lärda magien (astrologien, alkemien, besvärjningskonsten) och den förföljda folkmagien (i hvilken kyrkan såg den egentligen diaboliska) och sluta med en framställning af den förfärliga katastrof, som framkallades af kampen mellan dessa. Det är icke skildrarens skuld, om läsaren i den kyrkliga magien skall finna en karikatyr af det heliga, en karikatyr, i hvilken det komiska öfverväges af det vidriga. Ju mer objektiv framställningen vill vara, desto obehagligare blir bilden. Vi skola därför fatta oss kort.
Lik en omtänksam moder vårdar sig kyrkan om människan och omgifver henne från vaggan till grafven med sina magiska skyddsmedel. Kort efter barnets födelse måste prästen vara redo att begjuta det med vatten, som genom bön och besvärjelse renats från de äfven i detta element huserande demonerna, ty den späda varelsen, i synd aflad och af naturen Lucifers egendom, skulle utan dopets nådegåfva vara för evigt förlorad för himmelen, för evigt hemfallen åt helvetets kval [2]. Mer
38 |
I döpelsen samverka med vattnet andra af prästen helgade medel: oljan, saliven (som prästen efter besvärjelsen spottar på barnet, och hvars kraft framgår af Marc. 7: 33), saltet [3], mjölken och honungen [4]. Därtill komma korstecknet och besvärjelsen, som ur barnet
39 |
Dopvatten eller vigvatten, drucket af sjuke och svage, läker och stärker; stänkt på åkern, befordrar det hans fruktbarhet; gifvet åt husdjuren, skyddar det dem mot häxeri.
Likasom dopet är det första räddande och helgande nådemedlet, som räckes människan, så är smörjelsen med helig olja, företagen på dödssängen, det sista. En dem emellan städse flödande källa till kraft och helgelse är eucharistien, i hvilken »brödet och vinet, som ställas på altaret, efter gjord konsekration äro Guds sanna lekamen och sanna blod, hvilken lekamen på sinnligt vis (sensualiter) i sanning beröres och brytes af prästens händer och söndertuggas af de troendes tänder» [6]. När prästen uttalat det förvandlande ordet, lyfter han hostian [7], nu icke längre ett bröd, utan Kristi kött, i höjden, församlingen knäböjer, och klockornas ringning tillkännagifver för nejden, att det största af alla magiska verk är fullbragt. Ätet af de troende, ingår Kristi kött i deras eget
40 |
41 |
Är eucharistien en måltid, som stärker den troendes krafter till kamp mot det onda, så är korstecknet att betrakta som hans svärd och den kyrkliga amuletten som hans harnesk. Korset är tecknet, i hvilket den kristne skall segra. (»In hoc signo vinces.») Med detta har han att börja hvarje handling; med detta tillbakaslår han djäflarnes angrepp. »Den härom vill öfvertyga sig», säger redan S:t Athanasius, »han må vid demonernas bländverk, oraklernas bedrägerier och magiernas under endast göra korstecknet, som blifvit hedningarne så löjligt, och han skall strax se djäflarne fly, oraklerna förstummas, all magi och trolldom hämmas.» De kyrkliga amuletterna äro af mångfaldigt slag: Marie-medaljer, vigda bilder och framför allt så kallade Guds-lamm [10]
42 |
43 |
»Jag besvärjer dig, papper (eller pergament), du som tjänar till mänsklighetens nytta, till upptecknande af Guds storverk och heliga lagar, såsom ock enligt gudomlig förordning äktenskapskontraktet mellan Tobias och Sara på dig gjordes, i det skriften säger: de togo ett papper och upptecknade äktenskapet. Genom dig, papper, har ock förmedelst ängeln djäfvulen blif vit besegrad. Jag besvärjer dig vid Gud, världs-alltets herre, vid fadern (korstecken!), sonen (korstecken!) och den helige ande (korstecken!), som utbreder himmelen som en fäll, på hvilken han likasom med himmelska bokstäfver låter förtälja sin härlighet. Välsigna (korstecken!), o Gud, helga (korstecken!) detta papper till att förstöra djäfvulens verk!
Den, som bär på sig detta med heliga ord beskrifna papper eller fäster det vid ett hus, skall vara från Satans hemsökelser befriad genom honom, som skall komma till att döma lefvande och döda.
Låtom oss bedja:
Starke, mäktige Gud, hämndens Gud, våra fäders Gud, som genom Moses och profeterna uppenbarat det gamla förbundets skrifter såsom lika många din godhets hemligheter samt genom dina apostlar och evangelister låtit skrifva din sons testamente, välsigna (korstecken!) och helga (korstecken!) detta papper, så att din barmhärtighet må förnimmas på enhvar, som bär hos sig detta heliga ting och dessa heliga bokstäfver, samt alla djäfvulens förföljelser mot honom och alla det djäfvulska häxerlets stormar må tillintetgöras genom Kristus, vår herre. Amen.
(Papperet bestänkes med vigvatten).»
44 |
Till amuletterna och konceptionssedlarne sälla sig i kyrkans rustkammare de undergörande relikerna och helgonbilderna. Gud i sin nåd har fogat, att kyrkan ej af brist på vapen skall uppgifva kampen mot det ondas rike. Hennes skydds- och anfallsmedel äro af mångfaldigaste slag. Hennes stridsmän, prästerna, likna riddare, bepansrade från topp till tå, beväpnade med lans, svärd, dolk och morgonstjärna. Nästan hvarje ort äger en skatt af reliker, som, förvarad i dess tempel och vid högtidliga tillfällen visad för det andäktiga folket, utgör dess palladium, försvårar, om icke hindrar, fientliga krigsskarors anfall, mildrar, om icke förekommer, farsoters härjningar. Ej allenast de kroppsliga lämningarne af martyrer och helgon, utan hvarje sak, som de i lifstiden berört, ja daggdropparne på deras grafvar äro för djäflarne en fasa, för de troende medel till andlig och kroppslig upprättelse. Helgonbildernas undergörande egenskaper förtäljas af hundra legender. På Guds föranstaltande består emellan dem och personerna, som de föreställa, ett mystiskt, aldrig afbrutet samband, på hvilket S:t Hieronymus kastar en viss belysning, då han mot Vigilantius, som i sin blindhet motsatte sig helgonens dyrkan, utbrister: »Du vågar föreskrifva Gud lagar! Du dristar pålägga apostlarne bojor, så att de ända till domens dag förvaras i sitt fängsel och ej få vara med Herren, då det likväl om dem är skrifvet, att de skola vara med Herren hvart de gå! Om lammet är allestädes, måste man fördenskull tro, att de, som äro med lammet, också äro allestädes. Om djäfvulen och demonerna ströfva kring världen och genom sin allt för stora snabbhet äro närvarande öfverallt, skulle då martyrerna,
45 |
Likasom ålderdomen och döden äro följder af syndafallet, så äro de flesta sjukdomar verkningar af den makt, som Guds ötver det kroppsliga uttalade förbannelse förlänat djäfvulen, men äfven de öfriga, som man med rätt eller orätt benämner naturliga, botas vissast genom åkallande af Guds hjälp. Fördenskull är medlarinnan mellan Gud och människor, kyrkan, genom sina tjänare den enda säkra och enda egentligen berättigade läkarinnan. (»Operatio sanandi est in ecclesia per verba, ritus, exorcismos, aquam, salem, herbas, idque nedum contra diabolos et effectus magicos, sed et morbos omnes».) Prästen botar å kyrkans vägnar och i Guds namn medelst bön, handpåläggning, besvärjelse, reliker och invigda naturliga medel, särdeles vatten, salt och olja. Härunder handlar prästen såsom det synliga ombudet för en osynlig högre läkare, nämligen det helgon, som af Gud förordnats att vara sjukdomens »nödhjälpare». Hvarje plåga har nämligen sin nödhjälpare i helgonens leder: S:t Valentin botar fallandesot, S:t Gervasius reumatiska lidanden i arm och ben, S:t Michael de Sanatis kräfta och bölder, S:t Judas hosta, S:t Ovidius döfhet, S:t Sebastian smittsam feber och giftiga bett, S:ta Apollonia tandvärk, S:ta Clara och S:ta Lucia rinnande ögon o. s. v. Legenderna förtälja förvånande ting om S:t Damianus, S:t Patricius, S:t Hubertus såsom läkare. Den förfärliga vattuskräcken har i den sistnämnde funnit sin besegrare. Uti det efter honom benämnda klostret i Luxembourg botades under många århundraden efter hans död vattuskräcken på det sätt, att den bitne, medan
46 |
Bland alla sjukdomar äger »besattheten» den märkvärdigaste platsen i kyrkans häfder och kräfver såsom läkemedel de allra mäktigaste besvärjelser. Den kyrkliga patologien förklarar, att i denna sjukdom är djäfvulen uppenbar, medan han i de andra är dold. Besvärjaren, som skall utdrifva honom, infinner sig i full prästerlig ornat; rökverk och helgade vaxljus tändas; alla föremål i den besattes grannskap bestänkas med vigvatten; luften omkring honom renas medelst uttalandet af vissa formler; därefter följa ifriga böner och slutligen den förbittrade, märg och ben isande kampen mellan demonen, som krampaktigt förvrider sitt offers lemmar och genom dess mun utstöter gräsliga hädelser, samt prästen, som använder allt kraftigare besvärjelseformler, allt förfärligare förbannelser, tills segern slutligen blir hans.
Den världsliga läkekonsten -- det vill säga den, som förtror sig till s. k. naturliga medel -- måste, såsom tämligen obehöflig, ja strängt taget behäftad med kätteri, också vara föraktad. Att skära i döda kroppar för att rannsaka den mänskliga organismens sammansättning är förvetenhet; ja man kan med skäl fråga, om det icke
47 |
48 |
Det är, säger Thomas af Aquino, en trosartikel, att djäflarne kunna åstadkomma vind, storm och eldregn från himmelen. Luftkretsen utgör en tummelplats för kampen mellan änglarne och demonerna; de senare verka outtröttligt till människans skada, likasom de förre till hennes gagn, och följden är denna ostadighet i väderleken, som städse hotar tillintetgöra landtmannens hopp. Och då Lucifer kan öfverdraga äfven på människor -- på trollkarlar och häxor -- förmågan att med regn, hagel och ljungeld fördärfva fälten, vinbergen och människornas boningar, hvad under då, att kyrkan, hon som är mänsklighetens skyddsanstalt mot djäfvulen och fått till uppgift att bekämpa honom, måste äfven i detta hänseende vara honom en motvikt och ur sina gudomliga krafters skattkammare uppsöka och använda medel, lämpliga att omintetgöra hans atmosfäriska illbragder? Till dessa medel höra kyrkklockorna, förutsatt att de undfått ordentlig invigning och dop. De mot höjden uppstigande tempeltornen, kring hvilka människornas låga bostäder samla sig, äro, då deras klockor ljuda, att likna vid hönan, som öfver sina kycklingar utbreder skyddande vingar, ty den vigda malmens toner bortjaga demonerna, samt afvända åska och storm (»Vivos voco, mortuos plango, sulphura frango», en vanlig inskrift på kyrkklockor). Landtmän, som önska särskildt skydd af kyrkan för sin gröda, betala till henne välsignelsekornet. Under svår torka hålla prästerna förböner och anställa
49 |
År 1479 anställde ollonborrarne förhärjningar i nejden af Bern. Sedan stadens myndigheter mot denna landsplåga begärt hjälp af biskopen i Lausanne, herr Benoit de Montferrand, beslöt sig denne för att till ollonborrarne utfärda ett förvisningsbref, som högtidligen i folkets närvaro upplästes af en präst å kyrkogården i Bern. »Du oförnuftiga, ofullkomliga kreatur, du ollonborre», så började brefvet, »du, hvars släkt aldrig varit i Noaks ark! I namn af min nådige herre och biskop i Lausanne, i kraft af den högtlofvade treenigheten, genom frälsaren Jesu Kristi förtjänst och på grund af den lydnad I ären den heliga kyrkan skyldige bjuder jag eder, ollonborrar, alla i allmänhet och hvar och en i synnerhet, att vika från alla orter, på hvilka växer och uppspirar näring för människor och boskap. »Brefvet
50 |
Emedan uraktlåtenheten af laga former beröfvar en dom dess magiska såväl som dess rättsliga kraft, iakttog man vid de ofta förekommande rättegångarne mot ollonborrar, gräshoppor, kålmaskar, åkerråttor och andra
51 |
52 |
Om besvärjelsens, likasom bönens, omätliga kraft kan man få en aning, då man betänker, att i dem samverkar den i ordet uttryckta viljans och begreppets inflytelse med själfva ordets kraft såsom ren form. Ty det materiella ordet, det med örat uppfångade ljudet, formuläret såsom sådant, utöf var en magisk verkan, utan att man behöfver känna dess betydelse. Massan af folket med dess okunnighet i kyrkans och lärdomens
53 |
54 |
På ordets kraft hvilar kyrkans bruk att inviga bröd, vin, olja, salt, vaxljus, vatten, klockor, ängar, åkrar, byggnader, fanor och vapen. »Af sådant missbruk, sådan vidskepelse och djäfvulskonst har prästväldet i påfvedömet varit uppfylldt» -- så klagar en gammal protestantisk teolog, som hade öga för det plus af magi, hvilket katolska kyrkan äger framför den lutherska, men var blind för den gemensamma rikedomen -- »och fördenskull har slikt äfven bland gemene man kommit i svang. Hvad var i mässan det förnämsta, om icke den trolska välsignelsen, då prästen uttalade de fyra orden eller sex stafvelserna »Hoc est corpus meum» (»detta är min lekamen») öfver brödet, andades på det, gjorde tre korstecken öfver det och menade, att därmed blefve brödet till Kristi lekamen. På samma sätt förvandlade han vinet i kalken till Kristi blod, fastän åt ord och stafvelser sådan makt ej är gifven. Han band den helige ande i vigvattnet, i saltet, oljan, vaxet, örterna, i sten,
55 |
Klosterväsendet är att betrakta såsom kyrkans befästningssystem till skydd för det af henne från djäfvulen eröfrade området. Likasom mongolerna, när de inbröto i Europa, funno oräkneliga bergtoppar krönta af fasta riddarborgar, hvilkas själfva mängd afskräckte från belägringsförsök, så finner djäfvulen med hans härskaror den kristna världen likasom öfversållad af andliga fästen, som hvart och ett innesluter en arsenal med väldiga försvars- och anfallsmedel. Hvarje kloster har sin häxpater, som försäljer agnus-dei, konceptionssedlar, häxrökelse, salt och vaxljus, som invigts på Marie reningsdag, palmer, som helgats på palmsöndagen, blommor, som på Marie himmelsfärdsdag bestänkts med vigvatten, och mångfaldiga andra medel, hörande till kyrkans stora magiska apparat.
Just emedan denna är så rikhaltig, borde man vänta, att folket skulle finna sig med densamma tillfredsställdt och icke söka andra räddningsmedel än dem, som här städse äro till hands. Men tyvärr frodas jämte kyrkans heliga magi en diabolisk folkmagi, med hvilken Satan drager de oförsiktige, förvetne och klentrogne till sig. Äfven många präster besmitta sig med den senare, och högljudt klagar den helige Bonifacius, likasom efter honom många påfvar och kyrkliga skriftställare, att det
56 |
Då kyrkan sträfvar att bringa alla lifvets förhållanden i harmoni med sitt åskådningssätt, följer af sig själft, att hon trycker sin prägel äfven på rättsväsendet. Guds-domarne (ordalierna), som hon förefunnit hos ett och annat af de omvända folken, passa fullkomligt in i hennes system; hon upptager dem fördenskull såsom hvilande på en riktig tanke [15], gör dem, hvad de förut icke voro, till allmänt bruk, samt lämnar noggranna föreskrifter om de böner, sånger, besvärjelser och mässor, hvarmed de böra beledsagas. När en misstänkt person skall underkastas t. ex. vattenprofvet, förer prästen honom till kyrkan och låter honom knäböjande uttala trenne formler, i hvilka Gud anropas om beskydd. Därefter följa mässa och nattvard; när den anklagade emottager det heliga brödet, säger prästen: »denna vår Herres lekamen vare dig i dag till prof». Man begifver sig nu i högtidlig procession med kors och evangelium till stället, där profvet skall anställas. Prästen besvärjer vattnet, utdrifver de onda demonerna ur detta element och befaller det att visa sig som ett lydigt Guds kreatur till oskuldens eller brottslighetens uppdagande. Den anklagade iföres rena kläder, kysser korset och evangeliet, beder Fader vår och signar sig med korstecknet. Därefter hålles hans hand i sjudande vatten (vid det heta vattenprofvet), eller kastas han med bakbundna händer
57 |
Åkallad af kyrkans tjänare håller Gud sin skyddande hand öfver oskulden. Hvarje tvifvel härom är en till ateism gränsande klenmodighet. Denna tanke ligger till grund ej blott för de särskilda slagen af ordalier, utan ock för den under kyrkans auspicier sig alltmer utbredande och förskärpande tortyren, som besparar rannsakningsdomaren mycket besvär och förer till målet säkrare än den mödosamma och ändock nästan aldrig full visshet förlänande sammanställningen af indicier. Sadrach, Mesach och Abednego förnummo i den brinnande ugnen ingen smärta. Gud gifver den på tortyrbänken lagda oskulden, om icke känslolöshet mot plågorna, så dock förmåga att uthärda dem. Men djäfvulen kan äfven i viss mån skydda de sina. I fråga om kättare och häxor är det fördenskull nödvändigt att tillgripa de kraftigaste pinomedel: att, om man så får säga, till sista droppen uttömma den kvalens källa, som människans nervsystem under konsterfarna bödlars händer erbjuder. Äro då pinoredskapen på förhand af prästen besvurna och helgade, och står han vid den anklagades sida för att med
58 |
Den som finner en rättsordning betänklig, hvilken städse vädjar till Guds ingripande, han må besinna, att kyrkans historia, dess helgons och tjänares lefnadsöden utgöra en kedja af himmelska underverk. Gud sparar ej på undren, när de erfordras, och kyrkans tjänare innehafva apostlarnes mandat och kraft till att fullgöra sådana.
En annan fråga är, huru man skall skilja de himmelska underverken från de diaboliska. De skarpsinnigaste skolasters försök att uppställa en regel mot förblandningen af de bägge slagen hafva misslyckats. De förete sig under enahanda former, och äfven deras moraliska halt lämnar betraktaren i ovisshet, enär djäfvulen
59 |
Den öfverblick, som ofvan lämnats af kyrkans magi, torde behöfva fullständiggöras, men icke på den långa väg, som skulle ligga oss öppen uti en fortsatt skildring af kyrkliga åsikter och bruk, utan genom framhållandet af en kort kärnsats: hvarje symbol, hvarje yttre handling och tecken, hvilken man tillägger en själfständig kraft till helgelse och en omedelbar moralisk inverkan, är magi. Må den protestantiske läsare, för hvilken vi här skrifva, med denna sats pröfva, i hvilken mån reformationen, som vill återgif va den inre myndigheten -- den enskildes förnuft och samvete -- dess rätt, ännu har lyckats i sin uppgift. Luther och Calvin angrepo många magiska bruk, de klippte många grenar af dualismens träd men läto den ännu lefnadsfriska stammen stå. Men ett dualistiskt religionssystem måste på grund af sin egen oförnuftiga världsåskådning förr eller senare ånyo antasta den inre myndigheten och göra sig själft till en allenagällande yttre; det måste ovillkorligen urarta
60 |
[1] Så t. ex. antydde kopparens röda sken, att han stode i magisk
förbindelse med den rödaktigt lysande planeten Mars.
[2] »Non baptisatis parvulis nemo promittat inter damnationem
regnumque coelorum quietis vel felicitatis cujuslibet atque ubilibet
quasi medium locum; hoc enim eis etiam hæresis Pelagiana
promisit». (Augustinus: »De anima & ejus origine», l. I, c. 9).I ett
af sina bref förklarar Augustinus, att om föräldrarne skyndsamt ila
till prästen, och denne lika skyndsamt går att döpa barnet, men detta
likväl före sakramentets undfående dör, är det dömdt att i evighet
plågas bland de fördömde och häda Gud. Lika sträng är »vår rena
evangeliska lära», som fördömer »anabaptisterna», emedan de hålla
före, att »pueros sine baptismo salvos fieri». Våra zeloter vilja
fördenskull utstryka Lindblomska katekesens kätterska nej på frågan:
»Blifva de barn osaliga, som utan döpelse dö?» ett nej, som
förestafvats af ett »rationalistiskt» eller rationellt gudsbegrepp,
måhända ock af en »klemig» fruktan för de fall af vansinne, som den
äkta Lutherska trossatsen förorsakat hos mången olycklig moder.
[3] I svenska handboken af 1529 bibehöllos ännu oljan och saltet
vid döpelsen, dock med det förbehåll, att saltet ej skulle besvärjas,
»emedan det af sin skapelse var Guds rena kreatur».
[4] Samtliga dessa ämnen förekommo ock, förenade med dopet, i
hedniska mysterier.
[5] Våra nylutheraner beklaga -- från sin ståndpunkt med fullt skäl
-- att svenska kyrkan, som dock erkänner djäfvulens välde öfver de
odöpta, likasom äfven ordets makt, dock i en rationalistisk tid låtit
sig förleda att afskaffa besvärjelsen, hvars formulär (»jag besvärjer
dig, orene ande» ... » så fly nu bort, du fule djäfvul» etc.) är så
kraftigt och desslikes så uppbyggligt.
[6] Vi hafva här gjort ett utdrag af den formel, som på konciliet i
Rom 1059 förelades, vid hotelse med döden, Berengar af Tours att
besvärja.
[7] Den i 12:te århundradet vid nattvarden i stället för brödet
införda oblaten erhöll namnet hostia.
[8] Danske teologen Martensens i våra dagar gjorda upptäckt, att
den i nattvarden erhållna spisen ej endast är för själen, utan ock för
det kroppsliga, för närandet af vår uppståndelses-lekamen, är
egentligen icke ny; den i Mithrasmysterierna invigde hedningen
undervisades, att det helgade brödet och det helgade vinet,
assimilerande sig med hans kött och blod, skänkte odödlighet åt hans
kroppsliga varelse. Likartade förutsättningar föda i skilda tider
likartade tankar.
En för medeltidens teologer viktig fråga, som alltifrån Petrus
Lombardus’ tid ända inemot 17:de århundradet med stor häftighet
afhandlades, framställdes i följande form: Har en råtta, som ätit en
hostia, därmed blifvit delaktig af Kristi lekamen? I sammanhang härmed
frågades: huru är en rätta, som ätit Kristi lekamen, att behandla --
bör hon äras eller dödas? Bör sakramentet äfven i råttans mage
tillbedjas? Om man i en råttas mage finner något af det vigda brödet,
är man skyldig att själf förtära det? Hvad har man att göra, om man
omedelbart efter sakramentets undfående angripes af kräkning? Då en
råtta kan äta hostian, månne icke äfven djäfvulen förmår det? -- Ett
bland de senaste alstren af undersökningarne i dessa principfrågor är
en år 1593 i Tübingen utkommen bok med titeln: »Mus exenteratus,
h. e. tractatus valde magistralis super quæstione quadam theologica
spinosa et multum subtili» &c.
[9] Under den politiska reaktionsperioden efter år 1815, då
Schlegel och de Maistre prisade medeltiden såsom mänsklighetens
lycksalighetsperiod och Görres sökte åt tron återgifva alla under
»upplysningens fadda tidehvarf» förgätna spök- och vampyrhistorier,
firade prästerskapet i Bruxelles med processioner och andra kyrkliga
högtidligheter årsdagen af den ofvannämnda judeförföljelsen i Namur.
På synoden år 1099 utfärdades en kungörelse, som förbjöd präster
att träda i något slags tjänstförhållande till lekmän, emedan det vore
skändligt, om högheliga prästahänder, som tillverka den allsmäktige
Guds kött och blod, skulle tjäna orena lekmannahänder. -- Den bekante
vältalaren Bourdaloue fordrade större ärebetygelser för prästen än för
jungfru Maria, ty i hennes sköte har Gud blott en gång blifvit kött; i
prästens händer blir han det där- emot dagligen, så ofta som mässan
läses.
[10] Den äldsta kristna konsten, i hvilken antikens döende ande ännu
förspörjes, framställde Jesus såsom en herdeyngling med ett lamm i sin
famn. Blott med vemod kunde mången vända sig bort från Olympens
strålande värld till det nya kristna idealet, och då så måste ske,
ville man gärna på den nye »puer redemptor» öfverflytta den förre
ynglingen-försonarens, Dionysos Zagreus’, milda skönhet. I de hymner
man ännu äger af Synesins, som i en person förenade biskopen samt den
skönhets- och vishetsträngtande bellenen (för en del af våra läsare
säkerligen bekant genom Kingsleys roman Hypatia), bildar detta vemod
en märkvärdig samklang med den kristna andakten. Med den antika
världens undergång upphörde en sådan längtan tillika med förmågan att
tillfredsställa henne. Djursymbolen erhöll därefter en mer framstående
plats. Försinnligade fenicier och kananeer sin gud såsom den kraftige
tjuren, framställde de kristne sin i gestalten af det tåliga lammet.
Konciliet i Konstantinopel år 692 stadfäste lammsymbolen. Såsom Aron
en gyllene kalf, lät påfven Sergius III förfärdiga ett lamm af guld
och elfenben. Puritaner, som uppreste sig däremot, behandlades som
oroliga hufvuden och kättare. På Karl den stores tid klagade en af
dem, biskop Claudius af Tunn, från hvilken valdenserna leda sina anor:
»Isti perversorum dogmatum auctores agnos vivos volunt vorare et in
pariete pictos adorare».
[11] Påfven Urban Vitus förärade byzantinske kejsaren ett
Guds-lamm. En bifogad skrifvelse skildrade dess underbara kraft
följande munklatinska hexametrar:
Balsamus et munda cera cum chrismatis unda
[12] Ännu år 1784 utkom en förordning af kurfursten Karl Theodor af
Pfalz, som, hänvisande till S:t Huberti underkraft, förbjöd
användandet af »världsliga» läkemedel mot bett af galna hundar.
[13] År 1240 hölls i Lüttich en stor regnprocession. Tre gånger
upprepad, förblef den utan verkan, »emedan man vid anropandet af alla
helgon hade förgätit Guds moder». I ny procession sjöngs nu »salve
regina», och »regnet nedstörtade med sådan häftighet, att tåget måste
skingra sig».
Ett sätt, som prästerskapet någon gång begagnade för att göra
oväder, var att föra en åsna framför kyrkdörren, hänga litanian om
hennes hals och stoppa en hostia i hennes mun, samt därefter begrafva
djuret lefvande.
[14] Särdeles rik var medeltidskyrkan på förbannelseformulärer af
rysligt slag, vittnande om en oerhörd förvildning i känslor och
tänkesätt. Ett enda prof på dessa formulärer är mer än tillräckligt;
det bifogas här:
»Genom Guds, den allsmäktige faderns och sonens och den helige
andes makt, kraft och välde och i den heliga jungfruns, vår herre Jesu
Kristi moders namn, i kraft af de heliga änglarne, ärkeänglarne, S:t
Michael och S:t Johannes döparen, i namn af den helige aposteln Petrus
och alla apostlar, i namn af den helige Stefan och alla de heliga
martyrer, och S:t Adelgunda och alla heliga jungfrur, äfvensom alla
helgon i himmelen och på jorden, hvilka kraft är gifven att binda och
lösa -- fördöma, förbanna och från moderkyrkan utesluta vi genom
förbannelsens bann N. N. o. s. v. Deras barn måtte blifva fader- och
moderlösa; förbannade vare de på fältet, förbannade på åkern, i
staden, i sina hus och lador, i bädden, i kammaren, på rådhuset, i
byn, till lands och vatten, förbannade vare de i kyrkan, på
kyrkogården, i tingshuset, på torget och i kriget; de må tala, sofva,
vaka, äta eller dricka, de må gå eller stå eller göra hvad de vilja,
förbannade vare de till kropp och själ, till förnuft och alla sinnen,
förbannad vare deras lifsfrukt, förbannad frukten af deras jord,
förbannade vare alla deras lemmar, hufvudet, näsan, munnen, tänderna,
strupen, ögonen och ögonbrynen, hjärnan, svalget, tungan, bröstet,
hjärtat, lungan, lefvern, ben och armar, hud och hår; allt hvad hos
dem är lefvande och rörligt från hufvudet till fotabjället måtte vara
förbannadt o. s. v. Dig Lucifer och hela ditt anhang besvärjer jag vid
fadern, sonen och den helige ande, vid Kristi människoblifning och
börd, jag besvärjer dig med alla helgons kraft och dygd, att du aldrig
må lämna dem i ro, hvarken natt eller dag, tills du bragt dem i
fördärf, fördärfvat dem i vatten eller fört dem till galgen eller
låtit vilda djur sönderrifva dem eller fiender skära strupen af dem
eller fördärfvat dem i eld» o. s. v.
[15] Man fann i Num. 5: 12 fl. äfven en biblisk grund för
ordalierna.
[16] I fjärde kapitlet, som behandlar folkmagien och
häxeriprocesserna, skall närmare redogöras för »Häxliammarens»
innehåll.
Kulturhistorien borde ej förgäta deuna bok, som är den kyrkliga
dualismens mognaste frukt och klart ådagalägger de slutsatser, till
hvilka han måste komma.
[17] »Gott in der Geschichte», III.
Conficiunt agnum, quod munus do tibi magnum
Fonte velut natum per mystica sanctificatum.
Fulgura desursum depellit, et omne malignum
Peccatum frangit, ut Christi sanguis, et angit.
Prægnans servatur, simul et partus liberatur.
Dona refert dignis, virtutem destruit ignis.
Portatus munde de fluctibus eripit undæ.
The above contents can be inspected in scanned images:
34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60
Project Runeberg, Mon Dec 17 21:30:51 2012
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/magi/2.html