Svenska Äventyrsklubben
Redaktör: Fredrik Ekman

Svenska Äventyrsklubbens informationssida om:

Flykten

Författare Fredrik Ramsberg & Johan Berntsson
Recension Äventyr nr 3 1987:
Oui, un aventeur imprisonment petit garcon, le guillotine et un petit mouton imaginère pour creme de la creme de Ile Diable le chatopatit...
I "Flykten" spelar du rollen av en fransk herre vid namn Dupont, som blivit dömd till livstids fängelse för mord, när han i själva verket bara är en "hederlig" inbottstjuv. Straffet skall avtjänas på en fångkoloni i Franska Guyana. Din uppgift i spelet är att med livet i behåll lämna såväl denna anstalt som Sydamerika. (Känns historien igen? Visst har herrar författare studerat "Papillon".) Genom denna historia guidar du Dupont via en parser som är den i särklas bästa jag sett i ett svenskt spel. Den är så gott som likvärdig med Infocoms och dessutom på ärans och hjältarnas språk. Parsern sväljer glatt kommandon som "Ge den kalla kycklingen till kocken. gå västerut. Klättra över muren i norr." Det finns även förkortningar av de vanligaste kommandona, upprepningsmöjlighet och en ovanlig markör. En av de mer sorgliga likheterna med Infocom är hastigheten. Diskettstationen snurrar och det tar några sekunder att få respons. Väntetiden förlängs dock inte ytterligare av bilder som ska laddas, spelet består nämligen av enbart text. Teckenuppsättningen är tyvärr lite svårläst, men det kan man bättra på om man ändrar färgsättningen, vilken automatiskt sparas på disketten.
När jag nu öst lovord över parsern, är jag ledsen att säja att jag inte kan göra detsamma med själva spelet. Fastän rumsbeskrivningarna liksom övriga meddelanden är bra, långa och på sina ställen riktigt humoristiska, och ett trettiotal interaktiva figurer knallar omkring och ger den där Hobbit-aktiga känslan av att "nu-händer-det-saker-här-som-jag-inte-har-ens-aning-om", känns spelet inte riktigt inspirerande. En del av problemen är alldeles för långsökta, och det finns ett som skulle passa bättre i ett sci-fi-äventyr (om ens där). På sina ställen är spelet helt sekvensiellt, dvs man måste göra allt i en speciell ordning. Även logiken haltar en smula. Varför måste man smussla med ett visst vasst föremål i fängelset, när man kan bära det helt öppet i arbetslägret? På plussidan finns det naturligtvis också en del, som en tidningsredaktör, en oemotståndlig darttavla samt ett smått otroligt problem med en kock och ett tåg. Makabert men bra!
"Flykten" är som sagt inget direkt dåligt spel, men med en sådan parser borde man kunna få ett bättre resultat. Framför allt skulle problemen kunna bli mer avancerade och omväxlande.
Atmosfär: 7, Intresse: 5, Tolk & Vokabulär: 9. Betyg: 7+
Rance the Dungeonkeeper
System Commodore 64
Förlag Milbus Productions
Publiceringsår 1987
Antal rum 130+
Saker ?
Personer* 30+
Ordförråd** 600+
Min. systemkrav C64 m diskdrive
Nätsida nej
Hämta*** NYTT 452KB

Ändringar markeras med röd NYTT minst en vecka och grön NYTT minst en månad. Senaste uppdatering: 17/12-1998.
*) "Personer": (NPC, non-player character) Datorkontrollerade varelser spelaren kan möta i äventyret
**) "Ordförråd": Antal olika ord som spelet förstår i spelarkommandot
***) "Hämta": Kolumnen anger filens storlek; klicka på talet för att hämta! Om talet är inom parentes så ligger filen inte här hos SÄK.


Distributionsservice: Om du har ett textäventyr som du vill dela med dej av, men inte har egen plats på nätet, så tillhandahåller SÄK gärna plats och nedladdningsmöjlighet från dessa sidor.
Denna sida uppdaterades senast 29/1-1999. Redaktör: Fredrik Ekman