Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 4. Prins Eugen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERI
397
i Norra latinläroverket, Stockholm.
prinsens alstring. Man har antagit att i detta genombrott friska intryck från
ett besök i Syditalien spelat in, man har även spårat intryck av Böcklins kolorit.
Dessa målningar äga avgjort dekorativ hållning, de äro komponerade i enkla
linjer och stora plan, böljande terräng, kompakta lövmassor, upptornade moln
mot starkt blå eter. Högsommarstämning, det koloristiska anslaget klangfullt,
färgen mustig, förtätad.
Slutnumret i denna riktning utgör triptyken "Hagastämningar" - med mycken
frihet sammanställda motiv från Hagaparken, där konstnären som centralpunkt
inplacerat ett klassiskt rundtempel av utmärkt verkan, bevakat av en dekorativ
poppel och av lummiga kastanjeträd i blom. Färghållningen är frisk och hurtig,
hög juniblå himmel med drivande vita moln över parken i frodig grönska och
över de blå vikarna. Med denna triptyk, som målades 1898 för kungliga foajén
i det nya operahuset, införde prins Eugen landskapet i modernt svenskt
dekorativt måleri.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>