- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
398

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 4. Prins Eugen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

398

GEORG NORDENSVAN

Prins Eugen. Molnet.
Oljemålning 1895.

Från de blonda, frodiga solmotiven övergick prins Eugen snart till
stämningar av helt annan karaktär, från middagssol till natt. Stockholms skärgård
blev en tid framåt hans huvudområde, sommarnatten hans upptäckt, den
nordiska natten, morgongryningen innan kvällsdagern ännu hunnit slockna. Det
första försöket var "Sommarnatt", utsikt från en höjd över fjärdar och mörka,
skogklädda holmar, som spegla sig i stilla vatten. Stämningar av denna art
varierades i "Den ljusa natten", "Nattmolnet", "Det stilla vattnet" - den
sistnämnda ett romantiskt skogsmotiv, den lilla tjärnen ligger orörlig, omsluten av
träden under natthimlens slitna, jagande skyar.

Då prins Eugen satt bo på Valdemarsudde, vann han en ny motivkrets,
inloppet till Stockholm i olika årstider och dygnets olika timmar,
sommarskymning, sommarnatt, dagning över staden, de vita skärgårdsångarna med upplysta
fönster, vinterstämningar över de mörka fabrikerna på södra stranden, de svarta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0412.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free