Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 4. Prins Eugen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
398
GEORG NORDENSVAN
Prins Eugen. Molnet.
Oljemålning 1895.
Från de blonda, frodiga solmotiven övergick prins Eugen snart till
stämningar av helt annan karaktär, från middagssol till natt. Stockholms skärgård
blev en tid framåt hans huvudområde, sommarnatten hans upptäckt, den
nordiska natten, morgongryningen innan kvällsdagern ännu hunnit slockna. Det
första försöket var "Sommarnatt", utsikt från en höjd över fjärdar och mörka,
skogklädda holmar, som spegla sig i stilla vatten. Stämningar av denna art
varierades i "Den ljusa natten", "Nattmolnet", "Det stilla vattnet" - den
sistnämnda ett romantiskt skogsmotiv, den lilla tjärnen ligger orörlig, omsluten av
träden under natthimlens slitna, jagande skyar.
Då prins Eugen satt bo på Valdemarsudde, vann han en ny motivkrets,
inloppet till Stockholm i olika årstider och dygnets olika timmar,
sommarskymning, sommarnatt, dagning över staden, de vita skärgårdsångarna med upplysta
fönster, vinterstämningar över de mörka fabrikerna på södra stranden, de svarta
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>