Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 4. Prins Eugen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
396
GEORG NORDENSVAN
Prins Eugen. Den ljusa natten. Oljemålnii
utställningskatalogen, debutanten, som signerat sina målningar Eugene, blev
likväl avslöjad för publiken och komplimenterad av franska kritiker, och i det
ymniga medalj regnet erhöll han mention som pastellmålare.
Prins Eugen visade sig snart äga ett självständigt konstnärstemperament, en
subtil naturkänsla, som sökte sig egna uttryck. Hans alster under de första åren
efter paristiden visade omedelbart och kärleksfullt detalj studium och på samma
gång strävan till melodiös naturstämning: "Månuppgång", "Morgonstämning"
över högfjället - båda motiv från Valders - "Våren", "Insjön" - motiv från
Mälarbygden. Ett överraskande uppslag var "Skogen" med dess starka stämning
av ensamhet i skogens djup bland de täta, höga furustammarna. När den
utställdes, talade kvicka åskådare om "prins Eugens stamtavla".
Följer så ett skede, då prins Eugens sökande tar sig nya uttryck. "Det gamla
slottet", "En sista solglimt", "De båda popplarna" målades 1893 på landsbygden
i Södermanland. Jämte "Molnet", som följde 1895, utgöra de en grupp för sig i
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>