- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
362

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Vid seklets slut. Svenskt måleri - 6. Zorn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

362

GEORG NORDENSVAN

som hans typer,
kärn-sunda, solbrända
kullor i brokiga dräkter
i bondesmakens glada
färger, starkt
kontrastera mot de franska
och de amerikanska
damerna i deras
mondäna elegans,

Den nakna naturen
förblev dock alltid
hans stora kärlek. De
solbadande flickorna i
Stockholms skärgård
återkommo i en följd
motiv av liknande art,
unga kvinnor fore
badet eller efter - än
övergjutna av festligt
flödande sol, än
omsvepta av grå luft med
lekande glitter på
böljorna eller reflexer av
en mild
sommartöcknig himmel -
kvinnorna aldrig kokett
poserande utan helt
och hållet omedvetna
om att de bli sedda.
Den sunda livsglädje, som utstrålar ur dessa hymner till natur och skönhet,
blev under Zorns senare skede i hög grad förgrovad. Flera av hans otaliga
akt-studier fingo då en stötande närgången och påtaglig realistisk karaktär. Högre
stå de raderade studierna, där belysning och valörer utgöra faktorer av betydelse.
Även i sina etsningar sökte han ljusverkan; från konturerna kunde han helt och
hållet avstå, hållningen blev genomgående målerisk. I radering liksom i målning
var Zorn en skarp fysionomist, visade en ofta häpnadsväckande förmåga att
fyndigt karakterisera genom ställning, rörelse, levande uttryck.

Ej minst hans små skulpturer visa delikat formkänsla, de i trä snidade porträtten
av mor och mormor därtill den största känslighet i handlaget. Den lilla i vax
modellerade gruppen "Faun och nymf" ger ett intensivt och rentav monumentalt

Zorn. Braskkulla.
Oljemålning 1902. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0376.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free