- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
361

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Vid seklets slut. Svenskt måleri - 6. Zorn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERI

361

O

i den fria naturen. Uppslaget gavs
i akvarellen "Sommar" (1887).
Året därefter följde "En premiére"
-. en ung kvinna, som leder sin
en smula ängsliga lilla gosse ut
i det stora havet - samt "Ute" -
tre unga flickor, som före badet
sola sig på klippstranden en
sommareftermiddag. "Ute", som, innan
färgerna ännu hunnit torka,
utställdes hos Konstnärsförbundet 1888,
var en överraskning för
konstpubliken - den befanns nämligen
vara målad i olja.

Under en vistelse i England, i
St. Ives på västkusten i sällskap
med målare av olika nationalitet
hade Zorn återupptagit
oljemålning, som han alltsedan sin
elevtid endast ytterst undantagsvis
använt. Jämte akvarellen
"Fiskmarknad" - strandbild med utblick
över havet - målade han i St. Ives i olja porträttstudier, en mustig interiör med
en stadig kvinna vid Spiseln samt friluftstavlan "En fiskare", stämning från
den stund på kvällen, då månen börjar höja sig men dagsljuset ännu ej givit
vika. En gammal fiskare och en ung flicka blicka ut över floden, stödda mot
ett stenräcke. Tavlan insändes till Parissalongen 1888 och blev inköpt för
Luxembourgmuseet.

Samma år flyttade Zorn till Paris.

Under de år, som följde, stod hans konst i sin rikaste blomstring. Han
överträffade sig själv i raffinerad virtuositet i akvarellen "Systrarna Salomon" -
två helt unga flickor i japanska dräkter - i oljeporträtt (Coquelin cadet), i
invecklade belysningsstudier ("Natteffekt", en demimondedam utanför ett
bulevard-kafé i brytning mellan gas och elektriskt ljus). Nu vann han rykte även som
etsare. Och han utvidgade sin kundkrets, då han erövrade Amerika (första resan
dit 1893).

Från dessa år stamma även flera av hans yppersta studier från hemlandet:
"Midnatt" - den unga flickan, som ror sin eka rätt in i juninattens skimrande
färgprakt -. "Midsommardans" kring majstången i lätt nordisk
sommarnattsskymning -. som natteffekt en motsättning till det parisiska bulevardmotivet, lik-

Zorn. Cigarrettrökande dam.
Radering 1891.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0375.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free