- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
363

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Vid seklets slut. Svenskt måleri - 6. Zorn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERI

363

uttryck för hans
sinnligt robusta glädje över
bastanta former. Sergel
skulle ha beundrat den.

Utom sina gränser
gick han i Gustav
Vasastatyn på Mora
kyrkvall. Det första
konstverk, han såg som barn,
var Höckerts stora
målning "Gustav Vasas
räddning" i
monumentet vid Utmeland.
Lokalpatriot, som Zorn
förblev i alla väder,
utförde han en statyett av
Gustav Vasa, framställd
då han talade till
dalfolket i Mora - det blev
en helt realistiskt hållen
fantasibild, flyktingen
talar med sin viljekraft
spänd till det yttersta
men långtifrån säker på
framgång. Ej ett spår av
poserande, av statuarisk
eller deklamatorisk
hållning - ett personligt
och konstnärligt intresseväckande nummer i den eljest ständigt utåtvände Zorns
alstring. Förstorad till monumentala mått och gjuten i brons uppställdes statyn
verkningsfullt på Mora kyrkvall, en skänk av konstnären till hans födelsebygd.

Zorns konst utvecklades följdriktigt, hans verksamhet visar inga slitningar eller
omsadlingar, inga döda punkter. En lyckoprins var han från första början, i
vida högre grad än hans ungdoms idol Egron Lundgren en konstens Aladdin
behövde han aldrig möta misstroende och motgångar, aldrig ängslas för
morgondagen. Sin framgång tog han med orubbligt lugn som självklar och väntad. Han
var praktisk och beräknande, på samma gång som han bar sin hatt efter eget
behag, rörde sig bland amerikanska finansmatadorer lika obesvärat som bland
sina sockenbor i Mora. Han hade börjat som vad fransmannen kallar "un homme
de rien", han slutade överhopad av utmärkelser i högre grad än någon annan
svensk konstnär varit. Han blev millionär flera gånger om, blev en storslagen

Zorn. Midsommardans i Dalarne.
Oljemålning 1897. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0377.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free