- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
208

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Svenska parisare, 1870-talet - 2. Den svenska pariskolonien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

jag här se de största och allvarligaste idéer skildrade på det mest ståtliga sätt:
med en teckning så kolossalt korrekt och sträng samt en färg, visserligen nobel
och mäktig men som i allmänhet underordnar sig."

"Hörnan."
Teckning av Acke 1883 i "Palettskrap".

Det första, de fingo klart för sig i Paris, var detsamma, som de äldre
svenskarna lärt sig inse, när de kommit dit: att de kunde alltför litet. Boklund fick i brev från f. d. elever läsa erkännandet, att de ej dragit tillräcklig nytta av den undervisning, som erbjöds vid akademien, och att de nu borde börja om
från första början i Principskolan. Deras första mål måste nu bliva att söka
herravälde över uttrycksmedlen, att – som en av dem uttrycker sig – "förvärva
det kapital, som bär de enda säkra frukterna".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free