- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
191

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 10. Fritiof Kjellberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1870-TALETS KONSTNÄRSKRETS

191

lätt hänförd, en man, som gick för sig själv och grundade och som med trygg
humor resonerade om saker och ting. Hans styrka låg i den raska skisseringen,
men han var långsam och villrådig, när det gällde att utarbeta en idé till ett
avslutat konstverk.

Stipendieresan, som anträddes 1860, förde honom först till Köpenhamn, där
han lärde sig beundra Thorvaldsen. "Ack, vilken man och vilka arbeten!"1
Sedan fann han ett mästerverk av första rang i Rauchs gravmonument över
drottning Louise i Charlottenburg. På
utställningen i Berlin annoterade han :

en faunfamilj av Reinhold Begås, som
han säkert hade i minnet, då han
längre fram tog itu med sin egen
faungrupp. Han beskriver Begås’ arbete
som "en fader och moder, som sitta
nära varann, den förre har nyss
upphört med att spela på sitt instrument,
och modern låter det lilla barnet
klänga ända upp till faderns
huvud ... På expositionen", tillägger
han, "fanns dessutom säkert 250 å 300
byster och jag tror nära på lika
många små soldater i olika
uniformer, gjutna i brons. Skulptörerna i
Berlin hade mycket arbete, i synnerhet
i dekorativ stil; överallt såg man
arbetas på Sanningen, Rättvisan,
Lag-farenheten o. s. v."

Våren 1861 bar det av till Paris.
Hela första dagen i Louvre: "O, så
härligt!" Han sökte sedan upp
skulptören Cavelier, som rekommenderade honom till Jouffroy. Men denne ville ha
skriftligt kontrakt på två år, och detta tilltalade ej Kjellberg. Han skaffade
sig egen ateljé, och Cavelier lovade att besöka honom ibland.

Före sin utresa hade han gjort försök i flera riktningar, hade utställt
"Starkodder bortrövande Alfhild", "Akilles sårad i hälen", "Herakles förande Alkestis
från underjorden" - som förskaffade honom kungliga medaljen 1859 - men
därjämte genrefigurer: "Gossar med en vagn", "Gosse som strider med en katt"
och "Gosse, som håller en spjärnande hund under armen". Under resan
sysslade han med en madonna i relief och en grupp "Silen förd av fauner" samt
kopierade med "förtjusning" och "ängslan" "Hästtämjarna" i Berlins museum.

1 Brev till Qvarnström, 13 nov. 1861.

Fritiof Kjellberg.

Tecknad av Carl Block 1862.

Skandinaviska Föreningen i Rom.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free