- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
190

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 9. Karl Gustav Hellqvist - Knut Ekvall, Ture Cederström - 10. Fritiof Kjellberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

190 GEORG NORDENSVAN

intog i den tyska konstvärlden. I Sverige blev han liksom den konstart, han
ägnat sig åt, snart omodern.1

I Tyskland sökte också Knut Ekvall slå rot.

Även han hade målat bibliska och historiska prisämnen
vid akademien hemma. Han reste ut 1869, stannade ett år i
Munchen, tog så anställning som tecknare i en illustrerad
tidning i Leipzig och blev sedan bofast i Berlin, där han en vinter även studerade
vid akademien. Vände hemåt 1885.

Han målade motiv av illustrationskaraktär, kampen för tillvaron i en
järnvägsrestaurang, "Snöhinder", "Däckspassagerare i storm", "Brandkåren rycker ut",
Soaré i Berlin med humoristiskt föredrag av en yrkeskomiker. Han målade
gemytlig genre - "Det gamla paret" - och det outslitliga motivet
"Mutter-gliick", som köptes av Nationalmuseum. Men 1880 överraskade han i Stockholm
med "Välkommen" - en ung sjömanshustru, som på havsstranden lyfter sitt
barn högt i luften till välkomsthälsning åt fadern, som vänder hem från långtur
- en stor duk, figurerna i naturlig storlek, tavlan målad i brett klatschmaner
-. och 1885 följde det nordiska kämpemotivet "Vikings strid med Järnhös".
1880 hade han utgivit en serie sentimentala och banala teckningar till Fritiofs
saga.

I Munchen hamnade Ture Cederström. Liksom norrmannen V. S. Lerche valde
han till specialitet klosterinteriörer och existensbilder ur munklivet. Även
interiörer med kostymfigurer från 15- och 1600-talen målade han med omsorg och
skicklighet.

Snarare tyska konstnärer än svenska blevo landskapsmålaren Olof Jernberg
samt Henrik Nordenberg. Den senare utställde i Sverige genretavlor med
fiskarflickor och gladlynta sjömansgossar i nyare diisseldorfsstil.

Arkitektur mål ar e av huvudsakligen tysk skola voro Frans Odelmark och Axel
Axelson.

10.

Bland romarna träffas denna tids lovande unga skulptörer,
Kjellberg, Ericsson, Börjeson, Carlson m. fi.
Fritiof Kjellberg - smålänning till nationalitet - visade sig tidigt vara
en begåvad och originell ung man. Han var en lugn natur, sävlig och stillsam,

1 Av Hellqvists arbeten finnas "Gustav Vasa anklagar Peder Sunnanväder" och "Vid
hamnen i Wolgast" på Stockholms slott. Till Nationalmuseum ha blivit skänkta "Sten Sture
d. y:s död", "Disputationen" - förut inköpt av lotteriet för högskolefonden 1885 - och
"Valdemar Atterdag brandskattar Visby", som blivit utlottad i Wien men aldrig avhämtad
av den vinnande lottens ägare. "Sunnanväders intåg" äges av Metropolitanmuseum i Newyork,
"Ludvig XI i sin lustgård" av Göteborgs museum. Nationalmuseum äger en stor mängd studier
och skisser i olja, akvarell och teckning.

Knut Ekvall, f.
1843, d. 1912.

Ture Cederström, f.
1843, d. i
Munchen 1924.

Fritiof Kjellberg, f.
1836, d. 1885.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free