- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
189

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 9. Karl Gustav Hellqvist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1870-TALETS KONSTNÄRSKRETS 189

intagas på en anstalt för sinnessjuka i Munchen. Miinchener Kiinstlerschaft
föranstaltade en utställning av ett femtiotal bland hans arbeten - "en levandes
kostnärliga kvarlåtenskap".

Hellqvist var ej den enda av de samtida historiemålarna, som i första rummet
strävade efter att skildra tidskaraktären. Den psykologiska framställningen av
de historiska personligheterna blev för honom en bisak, liksom i Scholanders
akvareller voro personerna staffagefigurer i Hellqvists miljö. Det gamla Visby
ingav honom tanken att befolka dessa små torg och slingrande gränder med
en plundrande krigshär. Wartburgs trånga borggård lockade honom att måla
Luther, Konstanz’ murar och torn att framställa kämpen för andlig frihet på
väg till bålet.

Liksom han sökte stark totalstämning, sökte han livlig hållning i varje detalj.
Redan hans akademiska pristavla innehåller uttrycksfulla figurer, Sunnanväders
intåg framställer representanter för de olika känslor, som kunna tänkas lössläppta
vid ett fastlagståg av detta slag: hångrin, skadeglädje, övermod, liknöjdhet,
tveksam undran - och storögd förvåning hos det lilla barnet, som lyftes upp på
moderns arm.

I "Disputationen" spelade skisseringen av typerna huvudrollen. Det gällde
såväl låt oss säga premiäraktörerna som komparserna, de båda stridande och
deras åhörare, prelater och soldater.

I "Visby brandskattande" insmög sig ett iögonenfallande teatraliskt element.
Men tavlans måleriska stil vann erkännande. Med den dämpade silvergrå
totaltonen, bruten av livligt inslag av olika färger, gör den stora duken intryck av
en dekorativt verksam väggbonad. I Hellqvists största målning "Vid hamnen i
Wolgast" - uppenbart inspirerad av Cederströms "Karl XII:s likfärd" men
som historisk skildring föga trovärdig - är stämningen uttryckt med enkla
medel.

Det fanns tyskar, som ansågo, att Hellqvist tagit för starkt intryck av den
ytliga franska skolan. Men i allmänhet skattade tyskarna högt såväl tanken och
innehållet i hans arbeten som hans tekniska skicklighet. Man framhöll gärna,
att han ej sökte ateljéernas raffinerade ljuseffekter utan övertygande friluft.

I eftervärldens ögon synes hans konstnärskap mest gediget inom porträttets
område, men de porträtt, han målade - däribland bilder i friluft - blevo ej
i den grad som hans historietavlor representativa för hans strävan.

Som rättskaffens munchenkonstnär målade han jämte de större tavlorna
landsknektar, 1600-talskrigare och humoristiska munkar. Även små genrer målade
han, lekande barn, kostymbilder, unga par i det gröna.

Under de 15 år, som ligga mellan hans första utresa och hans död, utövade
han en omfattande och rastlös verksamhet. Flit, viljekraft, seghet mera än
personlig överlägsenhet eller snille hade han att tacka för den aktade plats, han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0203.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free