- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
455

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVI. Karl Wahlbom -- Egron Lundgren - 4. Egron Lundgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KARL WAHLBOM - EGRON LUNDGREN 455

Trots denna längtan efter att åstadkomma högre och ädlare konst målar han
de vanliga typerna och genremotiven. Han målar en napolitansk fiskarfamilj
med sin båt vid den spegelklara golfen, Vinbärgning vid Pompeji, Veneziansk
improvisatör med åhörare - den sistnämnda blev aldrig fullbordad. Det är
Leopold Roberts, Hjalmar Mörners och många tyska och danska målares
motivkrets och typer, han upptar. Och en och annan samtida lovordar hans milda,
idylliska känsla, hans "ljuva uppfattning" och "naturtrevliga" målningssätt.

Professorerna hemma äro ej synnerligen intagna av hans alster. Man anser,
att han ej studerar med allvar. Ännu 1845, då han vistats utomlands i 6 år,
finner akademien hans arbeten ej motsvara vad man väntat av honom. De visa
"mycken smak och finhet i uppfattningen, men teckningen är vårdslös och
utförandet präglas av en viss slapphet".

De modellstudier, Egron liksom Wahlbom på befallning sänder hem, vinna
ej vederbörandes gillande. Däremot erkännes "förtjänst i färg och klärobskyr"
i oljemålningen "Flicka från Sonnino med sin bror vid handen" - figurerna i
nära kroppsstorlek mot ljus bakgrund av klarblå himmel och kampagnalandskap
med vattenledningar och berg.

1847 utför han sin största tavla, "Corpus Dominifesten, då man i procession
bär Hans Helighet påven, liggande på knä och tillbedjande sakramentet". Motivet
är hämtat från arkaderna vid Petersplatsen. I starkt solljus ses den i vitt
skrudade påven på sin bärstol, omgiven av biskopar, präster och brokiga soldater,
medan förgrunden fylles av den åskådande folkmassan i stark, mörk skugga.

I Thorvaldsens museum ses en liten målning av italienaren Luigi Fioroni,
som behandlar samma motiv, sett från ungefär samma plats.1 Egrons skiss är
livligare än Fioronis. Den är brett, saftigt, summariskt upplagd, visar ett
glättigt spel av ljusa, starka färger. Den fullbordade tavlan, samvetsgrant
genomarbetad, saknar skissens omedelbarhet och massverkan. Akademien berömde
gruppering, ljusfördelning och behandlingens bravur och bredd.

En samtida genre - - Kvinna lekande med sitt barn - lovordades för
"naivitet och friskhet i både tanke och utförande", och året därefter gladde
sig akademien öyer att pensionären Lundgren "med berömlig framgång ägnat
sig åt de högre konststudier, som för en historiemålare erfordras".

I sina Compositioner i kol eller blyerts är Egron inne i en ny ämneskrets:
Petrarca, som diktar i lagerlunden och ser hela världen i rosenskimmer, En
lycklig familj i skuggan av en lagerskog (idén av Horatius), kartongteckningen
Homeros, sjungande Iliaden för folket - den sistnämnda inspirerad av
Thorvaldsen, flera av figurerna direkt hämtade från stormästarens relief.

Bland dylika motiv har insmugit sig en hemlandsfantasi, Skön jungfrun,
som blir bortrövad av näcken - inspiration och form likväl allt annat än svensk.
Han tecknar nu även i blyerts vinjetter till Stephens och Hyltén-Cavallius’

1 Målningen är odaterad. Fioroni föddes 1795, dog 1864.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0467.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free