- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
273

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - X. Byström -- Fogelberg - 7

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BYSTRÖM - FOGELBERG

273

idealisk fulländning
uttalar sig däruti; men detta
huvud är fullt av
passioner; det härskar, men ej
med lugn; där finnes
vishet, men denna vishet är
Valas, och i den djupa
siareblicken återspeglar sig
gudarnas skymning. Vi
hava hört sägas, att det
reflekterade elementet i
Fogelbergs
konstnärsfÖr-måga gör sig gällande på
bekostnad av det poetiska.
Odens huvud, ett poem av
största fulländning,
vederlägger denna mening."

Samtida funno, att
Odens uttryck av våldsam
energi och patos påminde
om Michelangelos Moses.

Då Beskow - som i
sin minnesteckning kallar
Fogelberg en efterboren
göt men även "en ättling
av Hellas men en
självständig" - yttrar att Oden
är utarbetad "med nordisk
själ och grekisk mejsel",
så är meningen med detta lovord tydlig nog. Men de mindre nordiskt anlagda
konstvännerna ville ej i en germansk gudabild bli påminta om den klassiska
mejseln eller om grekiska skönhetsregler.

Fogelbergs kännedom om antikens konstuppfattning, om dess anda och
dess form var grundlig och förstående. Han förstod - yttrar Egron Lundgren -
att "njuta av de finaste harmonierna i linjerna på en etruskisk vas, kunde
förtjusas av en antik kamé eller medalj, icke att tala om allt vad han såg i
grekisk brons och parisk marmor." Han var en lärd arkeolog och ägde utsökta
samlingar av terrakottabilder, mynt, antika husgerådssaker. Han förstod vad
samtiden hade att lära ej blott av antikens skulptur utan lika mycket av dess
konstindustri, att man bör kunna åstadkomma en formren kruka, innan man
vågar mejsla gudabilder.

18. - Nordensvan. I.

Fogelberg. Balder.
Marmor. 1844. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0285.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free