Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 3. Sergel, Ehrensvärd - 4. Louis Masreliez
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Sergel. Elias Martin, Masreliez, Sergel.
Teckning 1802. Konstakademien.
men de vanliga hastverk" och vilkas konst blir endast "härmning och
sminkverk ... snillesplittring ifrån andras odling".
"Tänk aldrig på konster i Sverige, som är så långt norr opp", hade han
under sin hemresa från Italien 1782 skrivit till den landsman, som för honom
slagit upp dörrarna till den klassiska konstens helgedom, till Masreliez.
4.
Louis Masreliez, f.
i Paris 1748, d.
1810.
Lika litet som
Ehrensvärd fikade Masreliez
efter den fåkunniga
hopens ynnest. Även han var aristokrat och
gick sina egna vägar. Han var född i
Paris, fördes till Stockholm vid 5 års
ålder, fick 11 år gammal sin första
medalj vid Ritarakademien och lärde sig
måla för mäster Gottman, som var
hantverksmålare och rumdekoratör, men även
målade landskap och altartavlor. Unge
Masreliez utförde vid 16 år sin första
altartavla, "Herdarnas tillbedjan" i
Maria kyrka. Tavlan är målad med mjuk
pensel i mjuk, dämpad färgskala - från
barnet i kompositionens centralpunkt
utstrålar ett milt ljus, som dallrar i luften,
Sergel. "Desprez ond, brydd och utan
pengar."
Laverad pennteckning. Nationalmuseum.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>