Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 4. Louis Masreliez
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
där ett par små änglar sväva. Mot barnet böjer sig Maria, klädd i lila,
ljusgrönt och rött, å motsatt sida herdarna hållna i brunt. Som helhet ger detta
förstlingsförsök ett föga kraftigt men avgjort behagligt intryck - minst av allt
röjer det osäkerhet, vacklande.
Bland de kyrkmålningar, han sedan utförde, torde "Nattvarden" - målad
1767, i Romfartuna kyrka i Västeråstrakten - vara den märkligaste.
Louis Masreliez.
Pastell av A. Wertmuller (?), troligen målad i Rom senast 1780.
Kompositionen är ej den oftast förekommande med Jesus som mittfigur, här sitter
Jesus längst till höger, sedd i profil, något isolerad från lärjungarna, som tätt
sluta sig samman, de tre mörka figurerna i förgrunden starkt framhållna.
Gruppen belyses från en taklampa, som åstadkommer stora, effektfulla skuggpartier.
Att målningen i hållning och ljusverkan visar intryck från Rembrandts Claudius
Civilis är uppenbart och har med rätta blivit påpekat.
En brådmogen och högt strävande talang sökte Masreliez från första början
sin uppgift inom den stora konsten. I dessa hans ungdomsverk röjes en avgjort
målerisk begåvning. Vid 21 års ålder reste han år 1769 till Paris med understöd
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>