Magi i Midgård

Magi i Midgård är nånting mystiskt. De flesta människor har ingen koll alls. Börjar du prata om magi i nåt av nordmännens samhällen lär du få konstiga blickar på dig. Vidskepligheten är stor. Folk kommer troligen tro att du är ond om du pratar om magi eller kastar besvärjelser publikt. Kanske bränner de dig på bål. Alver och dvärgar har bättre koll. Vill man spela magiker får man det, med vissa modigikationer. Vissa listor passar inte alls i Midgård tex. Spela magiker kommer att vara _svårt_. Detta därför att den Svarte Fienden är åter i Midgård. Han märker ganska lätt om någon flagrant använder magi. Högalverna vet om detta och är mycket sparsamma med sin magi. Skogsalverna, som är råa och oborstade med högalviska mått mätt, är lite mindre försiktiga dock. Och får problem därefter.

Jag tänker använda det risk-system som finns för magi. Använder man magi så finns det risk att People In High Places får syn på en. Och det är inte den person som du vill ska ha ögonen på dig, jag lovar!

Semi-spellusers fungerar mycket bätte. Dock har de också risker med att använda sin magi på samma sätt som pure spellusers. Dock brukar semi-spellusers magi vara mer subtil och dra mindre uppmärksamhet till sig.

Helande magi är sällsynt. Helare är ofta vältränade herbalister. Det finns gott om regler för det i Hands of the healer som jag tänker använda.

Yrken som paladin och healer finns av naturliga själ inte i Midgård. De är de som jag har kommit att tänka på. Sorcerors tjänar Morgoth. Inte spela såna alltså, eftersom de inte synts till på lääänge.

Generellt så är magi ovanligt. Man binder hellre magi i föremål. Magiska föremål kommer att figurera under kampanjen. De komemr att vara unika var och en. Räkna inte med drivor av +5 svärd.


Tebax till huvudsidan.