Tilläggsregler
Principiellt spelas efter grundreglerna. Därtill kommer nya regler för
båtbyggande och -användande samt för specialpoängen.
1. Byggandet av båtar
- Att bygga en båt kostar 1 enhet ull (segel) och 1 enhet trä
(skrov). Båtar placeras ut på samma sätt som vägar, men kan (i
motsats till vägarna) omplaceras.
- En båt får placeras ut antingen på kanten mellan två havsrutor (havsled)
eller mellan ett havsfält och ett landfält (kustled).
- När en båt byggts måste den placeras ut antingen
i anslutning till ett eget hus eller stad, eller i
anslutning till en egen båt (förgreningar är tillåtna).
Det är inte tillåtet att tillfoga en båt till en väg, eller en
väg till en båt. Båtar och vägar kan bara sammanfogas i
hus/städer.
- På varje havsled får det finnas maximalt en båt. På en kustled
får det finnas antingen en båt eller en väg.
2. Båtarnas funktion
- Båtarna har samma funktion på havet som vägarna på land. En båt
förbinder de båda angränsande kryssen. Flera båtar efter
varandra (båtled) skapar en förbindelse över det avskiljande
vattnet.
- Den som med sin från ett eget hus/stad utgående båtled angör
ett landfält, kan där bygga ett nytt hus (Avståndsregeln
gäller!). Därifrån kan sen vägar byggas in på land eller båtar
ge sig ut på nya upptäcktsfärder.
3. Omplacering av båtar
Till skillnad från vägar kan båtar omplaceras. Då måste följande
regler följas:
- När flera båtar står efter varandra bildar de en båtled. En
obruten båtled mellan två egna hus/städer är en sluten
båtled. Båtar i en sluten båtled kan inte omplaceras.
- En båtled som inte förbinder två egna hus/städer är en
öppen båtled. Bara från en öppen båtled kan den (för
tillfället) främsta båten omplaceras, och får då genast placeras
ut på en ny plats (i enighet med med därtill gällande regler).
- Den spelare vars tur det är får under en runda bara placera ut
en båt. Man får därför inte omplacera en båt som placerats ut i
samma runda.
4. Specialpoäng
- Specialpoäng finns i form av poängbrickor. Varje
spelare kan få specialpoäng. Utdelandet av dem står beskrivet i vissa
scenarion.
- Specialpoängsbrickan skjuts in under det hus/den stad som gav poängen,
eller därifrån den poänggivande båtleden utgick.
5. Längsta handelsväg
Vid utredandet av vem som har "Längsta handelsväg" räknas förutom
vägarna även båtarna in. Den spelare som har den längsta sammanbundna
leden av vägar och/eller båtar får specialkortet "Längsta handelsväg".
Obs! Båtar och vägar kan bara sammanfogas i hus/städer.
6. Framstegskortet "Vägbygge"
Den som spelar ut detta kort får istället för de två kostnadsfria
vägarna bygga två båtar eller en väg och en båt.
7. Guld
Ett nytt landfält är "Guldfält". Här utvinns den nya råvaran guld.
Guldet existerar bara som bytesvara, det finns inga råvarukort för
det!
När siffran som markerar guldfältet slås tar varje spelare med
angränsande hus/stad ett valfritt råvarukort istället.
8. Förberedelsefas
Den som under förberedelsefasen placerar ett hus vid kusten får
placera ut en båt istället för en väg. Detta kan vara meningsfullt om
spelaren ämnar ge sig ut på havet snabbt.
9. Avslutning av spelet
Spelet slutar så fort någon spelare har uppnått de för scenariot
nödvändiga poängen.
Sjörövaren
Till det här spelet hör även en svart båt - en sjörövare! Med denna
sjörövarbåt kan ni pröva följande variant:
Sjörövaren börjar på ett godtyckligt havsfält, mitt på fältet, inte på
ett kryss.
- Den spelare som slår sju kan välja att flytta antingen
sjörövaren eller rövaren.
Om sjörövaren flyttas får ett godtyckligt råvarukort dras av någon
spelare som har en båt i anslutning till det nya havsfältet.
- När ett riddarkort spelas får spelaren välja om rövaren
eller sjörövaren ska flyttas.
- Så länge sjörövaren besitter ett fält får nya båtar varken
placeras längs kanterna eller tas bort från dem.
Nu har jag även översatt scenarierna.