Scenarion

Mot nya stränder 3-4 spelare 90 minuter Ett grundspel

Från den stora huvudön ska de små öarna koloniseras.

1. Förberedelser

Den stora ön (huvudön) läggs ut enligt grundreglerna. Resten av materialet (enligt tabellen) bildar de små öarna.
Använd inte havsrutorna med med påtrycka hamnar, utan bara neutrala havsrutor.

Hexrutor

Hav Öken Guld Åker Lera Berg Äng Skog Summa
10 0 2 1 1 2 1 1 18
plus materialet från grundspelet

Sifferbrickor

2 3 4 5 6 8 9 10 11 12 Summa
1 1 1 1 0 1 1 1 1 0 8
plus materialet från grundspelet

Hamnar

5 st. specialhamnar och 4 st. 3:1-hamnar

2. Specialregler

Grundfas:

Spelarna bygger sina första hus (och vägar) enligt grundreglerna - på huvudön.

Specialpoäng

För det första hus en spelare bygger på varje liten ö erhålls en specialpoäng, som placeras under detta hus.
För detta "första hus" spelar det ingen roll om andra spelare redan byggt hus på ön.

Avslutning av spelet

Spelet slutar så fort någon spelare uppnått 13 poäng.


De fyra öarna/3 3 spelare 90 minuter En grundsats

Från en eller två hemöar kan de obekanta "utländska" öarna koloniseras.

1. Förberedelser

Sätt ihop ramen enligt bilden. Fälten som ska användas ges i tabellen.

Hexrutor

Hav Öken Guld Åker Lera Berg Äng Skog Summa
17 0 0 3 3 3 3 3 32

Sifferbrickor

2 3 4 5 6 8 9 10 11 12 Summa
1 1 2 1 2 2 2 2 1 1 15

Hamnar

5 st. specialhamnar och 3 st. 3:1-hamnar

2. Specialregler

Grundfas:

Varje spelare får placera ut sina start-hus på godtyckliga öar. På så vis får varje spelare en eller två hemöar. Alla andra öar är "utländska".

Obs! Den som i grundfasen placerar ett hus vid kusten ska placera ut en båt istället för en väg.
Detta gäller förstås bara kuster som vetter mot andra öar, och inte för kuster längs ramen.

Specialpoäng

För dessa "första hus" spelar det ingen roll om andra spelare redan byggt hus på de "utländska" öarna.

EXEMPEL:

En spelare har byggt båda sina hus på den stora ön nere till vänster. Han når med sina båtar ön uppe till vänster. Där bygger han sitt (på den här ön) första hus och får för det en poängbricka.
Från detta hus far han till ön uppe till höger, bygger också där ett första hus och får två poängbrickor för det.

Avslutning av spelet

Spelet slutar så fort någon spelare uppnått 12 poäng.


De fyra öarna/4 4 spelare 90 minuter En grundsats

Som ovan, fast med följande materiel:

Hexrutor

Hav Öken Guld Åker Lera Berg Äng Skog Summa
18 0 0 4 4 4 5 4 39

Sifferbrickor

2 3 4 5 6 8 9 10 11 12 Summa
1 2 3 2 2 2 3 3 2 1 21

Hamnar

5 st. specialhamnar och 5 st. 3:1-hamnar


Oceanien/3 3 spelare 90 minuter En grundsats

Outforskat område väntar er. Vad kommer ni att upptäcka?

1. Förberedelser

Den stora ön, den lilla guldön och havsfälten läggs ut enligt bilden. Fälten med "?" lämnas tomma, de kommer att täckas under spelets gång.

Materialet som ska användas där (står på undre raden i tabellen nedan) blandas och läggs upp och ner i en stapel.

Hexrutor

Hav Öken Guld Åker Lera Berg Äng Skog Summa
6 0 1 2 2 2 2 3 18
8 0 0 1 1 2 1 1 14

Sifferbrickor

2 3 4 5 6 8 9 10 11 12 Summa
1 1 2 1 2 1 1 2 1 0 12
0 1 0 1 0 1 1 0 1 1 6

Hamnar

5 st. specialhamnar och 3 st. 3:1-hamnar

2. Specialregler

Grundfas:

Alla spelare bygger sina start-hus på den stora ön.

Obs! Den som i grundfasen placerar ett hus vid kusten som vetter mot det obekanta området ska placera ut en båt istället för en väg.

Upptäcka nytt område

Så fort en spelare sätter ut en båt eller (senare) en väg som vid ena änden har en tom ruta, ska denne plocka en hexruta från stapeln och lägga den på plats.
Är detta ett landfält ska spelaren ta en sifferbricka och placera ut den. Spelaren får också direkt ta ett råvarukort för detta fält.

Är det ett havsfält - synd.

Specialpoäng

I detta scenario finns det inga poängbrickor. Varje nytt hus är värt ett poäng.

Avslutning av spelet

Spelet slutar så fort någon spelare uppnått 12 poäng.


Oceanien/4 4 spelare 90 minuter En grundsats

Som ovan, fast med följande materiel:

Hexrutor

Hav Öken Guld Åker Lera Berg Äng Skog Summa
7 0 2 3 3 3 3 3 24
14 1 0 2 1 1 2 1 22

Sifferbrickor

2 3 4 5 6 8 9 10 11 12 Summa
1 2 2 1 2 2 2 2 2 1 17
0 1 1 2 1 0 1 1 0 0 7

Hamnar

5 st. specialhamnar och 4 st. 3:1-hamnar


Genom öknen/3 3 spelare 90 minuter En grundsats

1. Förberedelser

Sätt ihop ramen enligt bilden. Fälten som ska användas ges i tabellen.

Hexrutor

Hav Öken Guld Åker Lera Berg Äng Skog Summa
12 4 1 4 5 4 5 4 39

Sifferbrickor

2 3 4 5 6 8 9 10 11 12 Summa
1 2 3 3 2 3 3 3 2 1 23

Hamnar

5 st. specialhamnar och 4 st. 3:1-hamnar

2. Specialregler

Grundfas:

Den stora ön är avdelad av ett ökenbälte. Alla spelare måste sätta ut sina första hus på den stora delen av ön. De små öarna och den lilla delen av stora ön räknas som "utländska".
Obs! Den som i grundfasen placerar ett hus vid kusten som vetter mot de små öarna ska placera ut en båt istället för en väg.

Specialpoäng

För det första hus en spelare bygger på varje liten ö erhålls en specialpoäng, som placeras under detta hus.
För detta "första hus" spelar det ingen roll om andra spelare redan byggt hus på ön.

Avslutning av spelet

Spelet slutar så fort någon spelare uppnått 12 poäng.


Genom öknen/4 4 spelare 90 minuter En grundsats

Som ovan, fast med följande materiel:

Hexrutor

Hav Öken Guld Åker Lera Berg Äng Skog Summa
16 4 2 5 5 4 5 5 46

Sifferbrickor

2 3 4 5 6 8 9 10 11 12 Summa
2 2 3 3 3 3 3 3 3 1 26

Hamnar

5 st. specialhamnar och 4 st. 3:1-hamnar


Nya världen/3 3 spelare 90 minuter En grundsats

1. Förberedelser

Sätt ihop ramen enligt bilden. Fälten som ska användas ges i tabellen. De blandas och läggs ut radvis i ramen. Siffrorna läggs ut likadant, med undantag för att röda siffror (6 och 8) inte får ligga intill varandra, och inte heller på guldfält. Hamnarna blandas och läggs ut av spelarna i tur och ordning med början med den älste.

Hexrutor

Hav Öken Guld Åker Lera Berg Äng Skog Summa
19 0 0 4 4 4 4 4 39

Sifferbrickor

2 3 4 5 6 8 9 10 11 12 Summa
1 2 2 2 2 2 3 3 2 1 20

Hamnar

5 st. specialhamnar och 4 st. 3:1-hamnar

2. Specialregler

Grundfas:

Varje spelare placerar ut sina första hus enligt grundreglerna. När spelet börjar har då varje spelare en eller två hemöar. De andra öarna är "utländska".

Specialpoäng

(för att nå "utländska" öar)
För det första hus en spelare bygger på varje liten ö erhålls en specialpoäng, som placeras under detta hus.
För detta "första hus" spelar det ingen roll om andra spelare redan byggt hus på ön.

Avslutning av spelet

Spelet slutar så fort någon spelare uppnått 12 poäng.


Nya världen/4 4 spelare 90 minuter En grundsats

Som ovan, fast med följande materiel:

Hexrutor

Hav Öken Guld Åker Lera Berg Äng Skog Summa
23 0 0 5 4 4 5 5 46

Sifferbrickor

2 3 4 5 6 8 9 10 11 12 Summa
1 3 3 3 2 2 3 3 2 1 26

Hamnar

5 st. specialhamnar och 5 st. 3:1-hamnar


Den stora överresan/4 4 spelare 90 minuter En grundsats

1. Förberedelser

Sätt ihop ramen enligt bilden. Fälten som ska användas ges i tabellen.

Hexrutor

Hav Öken Guld Åker Lera Berg Äng Skog Summa
17 0 0 5 4 4 5 4 39

Sifferbrickor

2 3 4 5 6 8 9 10 11 12 Summa
2 2 2 3 2 2 3 2 2 2 22

Hamnar

5 st. specialhamnar och 5 st. 3:1-hamnar

2. Specialregler

Grundfas:

Varje spelare måste placera båda sina hus på samma ö. Den kallas för hemön. Den andra ön kallas för grannön.
Obs! Den som i grundfasen placerar ett hus vid kusten som vetter mot grannön ska placera ut en båt istället för en väg.

Handelsleder

Viktigt: I detta scenario ges specialpoäg för handelsleder mellan hus/städer mellan de olika öarna. Handelsleder kan vara av flera slag:

  1. En spelare placerar sina båtar i en direkt handelsled till en motståndares hus/stad på grannön.
  2. En spelare placerar sina båtar i en indirekt handelsled till en motståndares väg på grannön.
  3. En spelare når fram till grannön med sina båtar och bygger där ett hus (avståndsregeln!), och bildar på så vis en direkt handelsled.
  4. En spelare placerar sina båtar i förbindelse med en motståndares båt, och bildar på så vis en indirekt handelsled.
  5. Förgreningar är tillåtna. En spelare som placerar sina båtar i förbindelse med en motståndares båtled bildar på så vis två indirekta handelsleder.
  6. En handelsled kan inte passera ett hus/en stad.

Specialpoäng

Viktigt! När två spelares båtleder tillsammans bildar en handelsled räknas de som öppna båtleder. Båda spelarna har alltså rätt att omplacera den främsta båten i sin led. Den spelare som hade tagit en poängbricka för leden måste lämna tillbaka den.


Stor-Catan/4 4 spelare 150 minuter Två grundsatser

1. Förberedelser

Hamnar

5 st. specialhamnar och 4 st. 3:1-hamnar

2. Specialregler

Grundfas:

Varje spelare placerar ut sina första hus på huvudön.

Regler för småöarna

Den spelare som kommer fram till ett fält utan sifferbricka tar en bricka ur påsen och placera ut den. Om brickorna i påsen är slut tas en bricka från huvudön enligt följande regler:

  1. Man får bara ta en bricka från ett fält vid vilket man själv har minst ett hus eller en stad.
  2. Varje hus/stad på huvudön måste ha kvar minst ett fält med sifferbricka.
  3. Inte heller på småöarna får röda siffror ligga intill varandra.

Men: när en spelare som en följd av dessa regler inte får ta någon bricka från huvudön är det tillåtet att bryta mot reglerna i tur och ordning tills en bricka kan plockas.

Avslutning av spelet

Spelet slutar så fort någon spelare uppnått 18 poäng.


Översatta till svenska av Henrik Rindlöw.

Valid HTML 4.0!