- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Första bandet. Den menskliga utvecklingens gång och medel /
409

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tunlar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

egendomligt belysningssystem ha stationerna vid Baker
street och Gower street. Fjorton ofantliga fönster
eller, rättare sagdt, källargluggar öppna sig på båda
sidorna af de väldiga, dystra hvalfven. Det genom dem
inströmmande dagsljuset faller på en lodrät mur af
hvitglaseradt tegel och återkastas af honom genom de
egentliga fönstren in i banhallarna (se fig. 425). Det
oaktadt ger det infallande dagsljuset endast en matt,
dunkel, nästan spökaktig dager. Det underjordiska
Londons egentliga sol är dock gasskenet; deraf äro
äfven passagerarvagnarna upplysta. Alla dagar från
klockan 6 på morgonen till midnatt går hvar tjugonde
minut ett tåg fram och tillbaka; taxan är billigare än
omnibusarnas. Anläggningskostnaderna uppgingo till 1
125 000 pund sterling eller 20 millioner rdr. Arbetet
hade nämligen att kämpa med många svårigheter så väl
i anseende till de gamla gas- och
vattenledningsrören, dem man oupphörligt stötte på,
som äfven i följd af markens sänka beskaffenhet,
hvilket allt fordrade särskilda anstalter, hvarigenom
bygnaden mycket fördyrades.

illustration placeholder

Fig. 430. Nybodatunneln utanför Stockholm.

Att i ett land med så bruten mark som vårt
jernvägsbyggaren skulle träffa på klippor och
bergkullar, som han måste spränga sig
igenom, var naturligt. Nedskärningar, ej sällan till
rätt betydligt djup, förekomma också mycket ofta,
och äfven af tunlar ha de svenska jernvägarna att
uppvisa ett ej så ringa antal, om också ej på långt
när af de storartade dimensioner som flera af de
nyss berörda. Längst och ryktbarast af dem alla är
tunneln under

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:15:16 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppfinn/1/0419.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free