- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Första bandet. Den menskliga utvecklingens gång och medel /
406

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tunlar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

en grå bergvägg, fläcktals bevuxen med låga buskar,
der blickar en snötäckt bergtopp med sina fåror och
klyftor långt ut öfver klippöknen. I ormvindlingar
slingrar sig banan genom Schwarzadalen; vid
Beyerbachviadukten går hon nämligen tillbaka till
Eichkogel för att snart ännu en gång vända om och
i en båge uppnå passhöjden. Har man hunnit de båda
Adlitzgrabens branta dalklyftor, ser man framför sig
skrofliga och vilda bergväggar, som, på tusen sätt
söndersplittrade, höja sig nästan lodrätt öfver den
smala gröna dalremsan. Banlinien följer nu i en starkt
utsvängd båge dessa klippbranter, passerar derefter
två väldiga viadukter af mer än 100 fots höjd, tills
hon slutligen öfver en bergvägg tränger in i en 670
fot lång tunnel för att från den nedre Adlitzgraben
komma in i den öfre. Banan har dock knapt öfvervunnit
dessa svårigheter, förr än nya ställa sig i hennes
väg: nakna, förvittrande klippväggar med brant
stupning, här och der genomskurna af djupa raviner,
resa sig framför en. Bergartens lösa beskaffenhet
i dessa väggar med sina sprickor och remnor lät
befara, att stenen i följd af skakningen från de
tungt belastade bantågen skulle med tiden allt mer
lossna i sina fogar och slutligen rasa. Derför måste
man här vid Weinzettelwand spränga vägen djupt in i
klippväggen och stödja denna vägg med pelare och murar
för att hindra henne att instörta, och tre rader af
tunlar blefvo sålunda genom gallerier förenade till
en enda lång hufvudtunnel.

illustration placeholder

Fig. 428. Viadukten öfver »Die kalte rinne» på Semmeringbanan.

På detta sätt flyger nu lokomotivet utmed bergväggen
till Kalte rinne, vars klyftor det passerar på
väldiga viadukter, som hvila på två öfver

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:15:16 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppfinn/1/0416.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free