- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Första bandet. Den menskliga utvecklingens gång och medel /
405

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tunlar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

slag, till och med de verk, som Semmeringbanan och de
schweiziska banorna ha att uppvisa! Det oaktadt måste
vi egna äfven dem en blick, då det var på dem tekniken
förberedde sig till lösningen af dessa jätteuppgifter.

En af de i Tyskland först bygda tunlarna är
Niederautunneln på Leipzig-Dresdenbanan, som har
en längd af 1 869 fot. Ej mindre anmärkningsvärda
äro tunlarna på Prag-Dresdenbanan, midt emot det vid
Elbe herligt belägna slottet Tetschen, samt tunlarna
genom Schäferwand (fig. 427). Rheinbanan vid Aachen
har fem tunlar, af hvilka den största förr ansågs
som en synnerlig märkvärdighet.

illustration placeholder

Fig. 427. Tunneln genom Schäferwand vid Tetschen.

På sträckan mellan Prag och Brünn, ja, på alla
bergsbanor finnas sådana tunlar, men ingenstädes
i så fortlöpande rad som på ett äfven i andra
afseenden ytterst märkvärdigt minnesmärke af nittonde
århundradets vägbygnadskonst; vi mena banan mellan
Wien och Triest på det ställe, der hon öfvergår
Semmering. Vi vilja åtminstone kasta en flyktig blick
på detta mästerverk. Det är säkerligen ingen ringa
sak att leda en nära 4 mil lång jernväg öfver en mer
än 5000 fot högbergkedjas dalar, klyftor, klippor
och sluttningar, att skydda honom mot vattenflöden,
öfversvämningar, bergskred, att inskränka hans stigning
och likväl uppnå passhöjden, att spränga tunlar och
bygga tornhöga viadukter, som hvila på bågar i flera
rader öfver hvarandra. Endast den sakkunnige kan till
fullo uppskatta de svårigheter, som verkets ledare, von Ghega,
understödd af skickliga ingeniörer, måste på förhand
beräkna och undanrödja, innan banan kunde utföras. Med
henne kan ej heller någon af de mångbeprisade romerska
vägarna, af hvilka äfven en förde öfver Semmering,
mäta sig. Tåget brusar fram genom långa tunlar för
att på andra sidan utmed brådstupande bergväggar
i skarpa krökningar öfver viadukter och djerfva
pelarbygnader dånande genomila ödemarken. An är man
i klara solskenet, än i kolsvarta mörkret, än mellan
nakna klippväggar, än i svala skogen, än ofvanom
dalen, än djupt under skogsregionen. Här höjer sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:15:16 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppfinn/1/0415.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free