- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 10:e årg. 1891 /
371

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 35. (505.) 2 september 1891 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:r 35

SVENSK LÄRARETIDNING.

371

Skolan

och

fosterlandskärleken.

En bland de frågor, som vid det
nyligen hållna stiftsläraremötet i Ystad rönte
slörsta uppmärksamheten, var denna:
Hvad kan skolan göra för väckande och
höjande af fosterlandskärleken? Det
inledningsföredrag, som kyrkoherden Z.
Ahlin i Ystad höll i frågan, mottogs ock
från skilda håll med starkt bifall.
Föredraget var - enligt hvad skrifves till
Svensk Läraretidning - af följande
hufvudsakliga innehåll.

Skapad till Guds afbild, hyser människan
i sitt innersta väsen en kärleksdrift,
hvilken visar, att gudsbelätet ej helt gått
förloradt. Omständigheterna kunna tränga
denna kärlek tillbaka, så att den gömmer
sig på djupet. Den behöfver väckas.

Denna känsla riktas först mot moder,
fader, syskon och bekanta.
Familjekärleken skaffar sig sedan en vidare sfär.
Människan finner sig vara medlem af ett folk,
en nation. Familjekärleken utvecklas till
fosterlandskärlek.

Vi spåra denna känsla i ynglingens
längtan till moderns koja, hos åldringen, som
gärna låter tanken dväljas på den mark,
han såsom barn - låt vara med nakna
fötter - trampat. Skild från fosterjorden,
kan man gripas af en hemlängtan, som
kommer en att räkna först månaderna, sä
veckorna, så dagarna och slutligen timmar
och minuter, tills man får vända ansiktet
mot hemlandet. Och huru glades man ej,
då man i en främmande hamn får stiga
ombord på en farkost från ens eget land.

Då man läser sitt folks historia, med
hvilket nöje och hvilken lust läser man
icke om fadrens segrar och lycka, med
hvilken ledsnad om motgångar och olyckor.
Hvad är det som gör, att mången yngling
funnit den förra delen af Karl den tolftes
historia så lätt, den senare så tung att lära?

Fosterlandskärleken har funnits hos de
ädlaste och största andar i den bibliska
och allmänna historien, hos hjältarna,
skalderna, reformatorerna o. s. v. Kristus själf,
människosonen, som skulle vara
idealmänniska, gråter bittra tårar, då han förkunnar
sin profetia, att hans folks »hus skall blifva
öde», dess nation krossas. Han, som
skulle draga alla till sig, var dock, om
någon, kosmopolit. Vi ha för icke länge
sedan bevittnat John Erikssons färd från
det väldiga Amerika till det undangömda
Sverige, och vi minnas, huru den store
uppfinnaren särskildt utbedt sig att få hvila
i fosterjorden.

Det kan synas egoistiskt att så
framhäfva kärleken till sitt eget land och folk.
En allt omfattande kärlek finnes dock
endast hos Gud, som vi visserligen böra söka
att likna, men som vi aldrig mäkta
upphinna.

Att skolan kan göra mycket för att
väcka fosterlandskärleken, är mig klart.
Näsfan all hennes undervisning ägnar sig
härför. Kristendomsundervisningen
erbjuder ett sådant tillfälle vid behandlingen af t.
ex. Herrens fjärde bud. Bland öfriga äm-

nen må nämnas geografien och historien,
som tala om vårt lands natur och
inrättningar, och huru detta kära land genom
gångna släktens verksamhet blifvit, hvad
det är. Det bör kraftigt framhållas, att
också vi hafva ett arf att bevara och
förkofra åt våra efterkommande. Hvilket
inflytande den fosterländska sången öfvar på
unga sinnen behöfver ej påpekas inför
dem, som ha någon erfarenhet af sångens
underbara makt.

Symboler äro ej att förkasta i detta fall,
Vi äga en sådan, den blågula flaggan, som
skall erinra oss om, att vi äro
svenskar. Må denna duk svaja Öfver våra
skolhus på för skola och folk märkliga dagar.

Många andra medel skulle kunna
nämnas, såsom t. ex. minnesfester med
föredrag öfver landets store män o. s. v.
Men kärleken är uppfinningsrik. Och
är man själf varm för sitt land, sprider
man också värme till andra. Denna
känsla skall verka förädlande på ungdomen
i det den sporrar till bemödandet att
blifva nyttig, att något göra och offra för
sitt land.

Vår store skald sjöng: »Än bor i
nordens lundar den höga anden kvar. Han
är ej död, han blundar.» Sofver han,
må han då vakna upp, innan det varder för

sent!

*



Sedan den bifallsstorm, som följde på
föredraget, tystnat, uppstämdes unisont
Runebergs »Vårt land».

Det meningsbyte, hvartill frågan gaf
anledning, blef mycket lifligt. Utom
ordföranden deltogo däri hrr N. P.
Frostensson i Vinslöf, H. Persson i Fridhem, /.
Nilsson i Vinslöf, P. Svensson i Skarhult,
A. P. Onsdorff i Vallarum, O. Alin i
Borrlunda, B. Olsson i Lommarp och ff.
Lohmander i Sjörup.

Samtliga talarne framhöllo, att skolan
borde verka till fosterlandskärlekens
höjande. Angående sättet att nå detta syfte
instämde de flesta i ordförandens åsikt.
I afseende på undervisningen betonades
betydelsen af den fosterländska
litteraturen i skolan. Poemet »Den 5 juli» i
Fänrik ståls sägner vore - framhöll en
talare - ett mönsterstycke af sådant slag.
Man borde akta sig för att framställa
krigets hjältar på bekostnad af fredens.
Barnen skulle lära sig att efter måttet af sin
förmåga blifva till gagn på den plats de i
lifvet ställdes. Ty detta vore bästa sättet att
uttrycka sin kärlek till fosterjorden. För
öfrigt finge det ej förgätas, att här vore
fråga om ett ömsesidigt tillmötesgående
mellan barnen af samma fosterland.
Sammanhållningen mellan folket förutsatte
billighet och rättvisa.

Åtskilligt yttrades dessutom om
emigrationen, om fredskongresser och
försvarsfester o. s. v. Omdömena härom gingo
i olika riktning.

Mötet beslöt att med anslutning till
inledningsföredraget låta diskussionen utgöra
svar på frågan.

»Du gamla, du friska» etc. ljöd därpå
uti salen.

I den återblick, hvarmed ordföranden
afslöt mötet, erinrade han särskildt om
den fosterländska anda, som besjälat
detsamma och som i de talrika sånger, hvilka
under denna samvaro uppstämts, skaffat
sig ett så kraftigt och lifligt uttryck.
Sådana frågor som den om höjande af
fosterlandskänslan behöfde - yttrade talaren
- knappt diskuteras på ett läraremöte.
Ty att detta åliggande är för skolans män
klart, kan ju tagas för gifvet. I hufvudsak
hade också alla enats.

För att verka på ett så kräfvande
område som skolans fordras mod och
förtröstan. Själfva anblicken af en del
kamrater, som hafva samma sak att älska och
vårda, verkar stärkande och upplyftande.
Läraren om någon behöfver komma ut
och hämta luft. Jag har därför -
slutade talaren - det hoppet, att detta
skolmöte ej skall spårlöst försvinna likt
vattnet i sanden, utan varda till välsignelse
för barn och befolkning i dessa trakter.

FÖR DAGEN7

Församling mot folkskollärare.

Ett försök, som misslyckades.

I norra Kalmar län har under ett par
års tid pågått en helt visst allenastående
strid mellan de maktägande i en
församling och en lärare. Det har gällt att
beröfva läraren den klockare- och
organisttjänst, hvilken han sökt och erhållit
att enligt annons tillträdas vid
innehafvarens afgång.

Med stöd af handlingarna i målet
meddela vi följande redogörelse för denna
ovanliga rättegång.

Redan å sockenstämma den 30 maj 1847
beslöt Lofta församling, att
skolläraresysslan därstädes skulle vid
klockarebeställningens nästblifvande ledighet därmed förenas.

Genom en den 22 december 1883 i
Post-och Inrikes tidningar införd annons
kungjordes ordinarie lärarebefattningen vid fasta
folkskolan i församlingens första
skolområde vid kyrkan till ansökning ledig,
hvarvid tillkännagafs, att med samma
befattning äfven klockare- och organisttjänsterna
vid dåvarande innehafvares afgång enligt
beslut komme att »efter då gjord särskild
ansökan» förenas, äfvensom att till
samtliga befattningarna kompetente sökande
hade att till skolrådet insända
ansökningshandlingar.

På grund af denna annons sökte och
erhöll Erik Olsson ifrågavarande
folkskollärarebefattning.

Efter det klockaren och organisten i
församlingen K. J. Karlholm, som den l maj
1844 tillträdt klockare- och
organistbefattningarna, den 16 mars 1888 aflidit,
anmälde sig Olsson såsom sökande till
sistnämda befattningar. Församlingen beslöt
emellertid den 15 oktober 1890, att
klockare- och organistbeställningarna skulle le^
digförklaras sålunda, att kompetens äfven till
folkskollärarebefattningen skulle styrkas.
Häröfver anförde Olsson m. fi. besvär hos
domkapitlet i Linköping, därvid
framhållande,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:37:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1891/0375.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free