- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 10:e årg. 1891 /
368

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 34. (504.) 26 augusti 1891 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

368

SVENSK LÄRAEETIDNING.

N:r 34

ANVISNING

J FÖR

LÄRARE och SKOLRÅD

vid köp af skolböcker, materiel m. m.

(I detta register upptagas efter redaktionens pröfning
firmor och artiklar mot en afgift af 20 kr. pr rad att
införas 40 gånger under ett år. Afgiften erlägges i förskott.)

Biblisk historia.

B. J. Bergqvists i 5 editioner. (Collin & Zickerman, Lund.)
F. Eriksson, Biblisk historia. (Fritze, Sthm.)

Bläck.

Tekniska fabriken Polstjernan, Linköping.

Brand- och lifförsäkring.

Skandia, Stockholm.

Flaggor.

Axel Gillblad & C:o, Göteborg.

Geografier.
S. Almquist, Geografi för folkskolan. (Norstedt & söner.)

Geometrier.

J. Franzén, Geometri för folkskolan. (Collin & Z., Lund.)
A. Segerstedt, Geometriens grunder. (Fritze, Sthm.)

Handböcker.
Bibliotek för undervisningen. (Fritze, Sthm.)

Katekeser.

Billing-Vingren, Skolupplaga af katekesen. (Gleerup, Lund.)
Sjölander, Katekesen, indelad i kurser. (Se annons i n:r 34 !)

Kartor och kartböcker.
Fr. Berg, Kartbok för folkskolan. (Fritze, Sthm.)

Kommissioner utföras.
Kr. Joh. E. Wollin, Stockholm.

Lifförsäkring.

Allmänna lifförsäkringsbolaget, Stockholm.

Läseböcker.

J. M. Ambrosius, Läsebok för småskolan.
Bäckman-Svensk, Att lära läsa utan tårar. (Fritze, Sthm.)

Naturläror.
Berg-Linden, Lärobok i naturkunnighet.

Ord- och staflistor.

J, Nordlander, Ordbok för rättskrifning. (Fritze, Sthm.)
Svensk ordförteckning. (O. L. Löfgren, Göteborg.)

Orglar.
Skandinaviska orgelfabriken, Sthm.

Pianon.

C. H. Billberg, Göteborg.

Premieböcker.
Ungdomens bokskatt. (J. Seligmann, Sthm.)

Psalmböcker.
P. Herzogs aktiebolag, Stockholm.

Räkneböcker.

A. Berg, Folkskolans räknelära, d:o mindre. (Fritze, Sthm.)
Larsson-Lundahl, Räknebokn:rl, 2o.3.(Collin & Z., Lund.)

Rättskrifningsböcker.
Almqvists rättskrifningsöfningar. (F. C. Askerberg, Sthm.)

SkolboKföringsblanketter.

Hasse V. Tullberg, Stockholm.

Skolböcker och skrifmateriel.
I. M. Göthes bok- och pappershandel, Stockholm.

Skolkaminer.
Huskvarna bruk, Huskvarna.

Skolmateriel.

Statens, Hansson & Bobecks, m. m. (Collin å Z., Lund.)

Skrifböcker.

J. Stenqvist, Kvidinge.

J. O. Öberg & son, Eskilstuna.

Skrifmetoder.

Heikes skrifsystem. (Kalligrafias förlag, Sthm.)
Holinqvists skrifmetod. (Hugo Brusewitz’ förlagsexp., Gbg.)
Bröderna Påhlmans skrifmetod. (Norstedt & söner, Sthm.)

Språkläror.
Krok, Öfningsbok i modersmålet I o. II. (Collin & Z , Lund.)

Stålpennor.
A. N. Berggren, Stockholm.

Svensk historia.

Fr. Berg, Lärobok i Sverges historia. (Fritze, Sthm.)
A. Lindholm, Svensk historia. (Fritze, Sthm.)

Sångböcker.
J. Hammarlund, Barnens sängbok. (Collin & Z , Lund.)

Ventilationsapparater.

T. O. Alsing, Köping.

Visitkort.

John Fröberg, Finspång.

Åskådningsundervisningen.

Meinholds väggtaflor. (E. Bergmans bokh., Jönköping.

Ny

geografi, billig och lämplig i synnerhet för
flytt, och hvarannandagsskolor, rekv. hos
Alb.Ka/én, Tingstad & Norrköping. Profex. gr.

Vilhelm Billes förlag:

Ny Katekesupplaga,

utgifven af d:r C. G. BERGMAN, i enlighet
med folkskoleöfverstyrelsen beslut rörande
katekesundervisningen vid Stockholms folkskolor.
Vilhelm Billes förlag,
Stockholm.

SACXZMAXTXT

Drottninggatan

Stickmaskiner

Illustrerade priskuranter

FILIP HOLMQVISTS Skrifmetod.

Denna metods öfverlägsenhet framför andra metoder framgår bl. a. af följande ur
Göteborgs-Posten hämtade referat af diskussionen vid Nääs under 54:e kursen, där
frågan om skrifmetoder upptog ej mindre än tvä sammanträden, och de flesta
deltagarne hade pröfvat såväl denna som flera andra metoder. Diskussionen rörde sig
omkring Holmqvists, Heikes och Påhlmans metoder:

»Såsom förtjänst hos den förstnämda [-[Holm-qvistska]-] {+[Holm-
qvistska]+} metoden framhölls, att den är
betydligt lättare att undervisa efter än andra
metoder; att resultat fort vinnes, på samma gång
som barnen lära sig att skrifva jämförelsevis
raskt och därför bättre hinna med vid
rätt-skrifningar och annan diktamensskrifning; att
öfningarna äro ordnade »planmässigt
fortskridande», och att stilen är vacker, enkel och
naturlig. Mot den Påhlmanska metoden
anmärktes, att stilen icke blir varaktig samt går
långsamt att skrifva; att konstruktionerna vore för
invecklade och tidsödande, samt att metoden
därigenom vore besvärlig att undervisa efter.
Som förtjänst anfördes metodens stora
bestämdhet. Med afseende på Heikes system
anmärktes bl. a. såsom fel den förefintliga mängden
af oregelbundna och godtyckliga bokstafsformer
med svåra fantasislängar, hvilket allt ansågs
vara olämpligt för barn. Vid anställd votering
uttalade sig föreningen med 19 röster mot 5
för Öfverläraren Filip Holmqvists metod.»

Holmqvists skrifmetod

är lagd till grund för utbildandet af skriflärare för
statens allmänna läroverk och seminarier. Metoden
är införd vid seminarierna i Göteborg,
Linköping och Karlstad, samt vid Göteborgs,
Sundsvalls och ett stort antal andra städers
folkskolor.

Holinqvists skrifkurs
(förskriftsböcker) i fem häften öfverträffa alla andra
dylika. Lämna den bästa ledningen för såväl
läraren som barnen. Två häften (å 10 öre)
äro utkomna; de öfriga utkomma snarast.

Förste läraren hr O. Ohlson, Sundsvall,
skrifver bl. a.: - - - »Därföre vill jag för
min ringa del hembära Eder mitt tack för Edert
arbete, hvarigenom erhållits en verklig metod,
utan en hel hop mer eller mindre ’konstiga’
tillställningar.»

En annan lärare från samma stad skrifver:
»Snart ha vi hr Holmqvists metod införd i alla
klasser, äfven småskolan, och alla berömma
den. För min del kan jag säga, att jag under
det år, den användts i min egen klass, minnit
ett lysande resultat.»

Från Linköpings seminarium skrifver en
lärare: »Emellertid har jag vunnit en fördel, som
är afsevärd, och det är att barnen hafva
intresse för ämnet.»

Endast 3O öre

är priset på andra förbättrade upplagan af

Metodiska skriföfningar.

Ingen lärare, som vill ha verklig
ledning uti allt, hvad som berör skrifundervisning,
bör försumma taga del af Om skrifning
och skrifundervisning (å l kr.), det enda
arbete i sitt slag, som utkommit på vårt språk.

Holmqvists pennskaft motverka
absolut benägenheten för oriktigt pennhåll.
Bör pröfvas af alla!

Holmqvists skrif böcker äro af

båttre papper än andra dylika. Metoden
blifver likväl billigare att använda än något
annat system, dels på grund af att resultat
vinnes på kortare tid än medels andra metoder,
dels på grund af ett ekonomiskt linjesystem.

Lärare och skolråd erhålla hög rabatt mot kontant eller efterkraf.

Hugo Brusewitz’ förlagsexpedition,
Göteborg.

Varnas rör efterapningfar.

PATENT. HARTZOLJEFÄRGER,

lätt använda, mycket varaktiga och prydliga.

Göteborgs Hartzolj ef args-fabrik, Göteborg.

Priskurant, Kostnadsberäkning, Intyg m. m. gratis och franko.
IB Billigare, varaktigare än linoljefarg-. fl^jf––––––-

Såsom agenter antagas gärna hrr folkskollärare m. fl.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:37:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1891/0372.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free