- Project Runeberg -  Sveriges land och folk /
906

(1901) [MARC] Author: Gustav Sundbärg - Tema: Statistics
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII.1. Järnvägarna. Af byrådirektören i Järnvägsstyrelsen G. Welin - XIII.1.a. Förvaltning. Trafiktaxor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

906 TAB. 146.

XIII. SAMFÄRDSMEDEL.

Godstrafiken å Sveriges järnvägar.

Medeltal för åren
Transporteradt gods.
Tusental ton.
Tonkilometer.
Millioner.
Bruttoinkomst af godstrafiken.
Tusental kronor.

Statsbanor.
Enskilda banor.
Summa.
Statsbanor.
Enskilda banor.
Summa.
Statsbanor.
Enskilda banor.
Summa.

1866/70 ...
479 1,036 1,508 2,119 2,591 3,300
5,033 5,608 5,868 6,190 6,700
1,022 1,998 3,292 4,993 5,929 8,868
11,365 12,625 13,010 13,615 15,000
1,501 3,034 4,800 7,112 8,520 12,108
10,398 18,233
18,87» 19,805 21,700
57-81 125-22 174-44 226-74 262-32 333-40
516-44 568-06 669-74 735-83 800-00
35-34 62-68 118-92 200-68 246-97 375-27
513-06 555-98 590-64 617-00 670-00
93-15 187-90 293-36 427-42 50929 708-67
1,02950 1,12404 1,26038 1,35283
1,470-00
3.387 6,713 9,316 11,855 12,523 14,726
19,852 21,736 23,740 25,561
27,850
2,584 4,591 8,801 13,062 14,576 19,611
23,058 25,118 26,564
27,775 30,000
5,971 11,304 18,117 24,917 27,099 34,337
42,910 46,854 50,304 53,336 57,S50

1871/75 .....

1876/80

1881/85

1886/90

1891/95

År 1896 ..... » 1897 ..... * 1898 ... » 1899 !.... »
1900 2....

Inga allmänna regler äro föreskrifna i fråga om arbetsdagens längd,
men man har - beträffande särskildt den viktiga och ansträngande
tjänst, som åligger .tågpersonalen - sökt göra densamma så lindrig
omständigheterna det medgifva. Hvad personalens arbete under söndagar
angår, hafva inskränkningar gjorts i fråga om godstrafiken i så
måtto, att in- och utlämning af gods icke äger rum under sådana
dagar, hvarjämte en del godståg äro inställda. För statsbanans
personal finnes bestämdt, att densamma, så vidt möjligt,
skall åtnjuta ledighet hvar tredje söndag för bevistande af
gudstjänst. Nattarbete förekommer naturligtvis för såväl tåg- som
stations- och bevakningspersonal å linier, där nattåg framgå. Detta
gäller dock hufvudsakligen statens järnvägar.

Aflöning s förhållandena ställa sig naturligtvis ganska olika på
olika banor och för olika tjänstearter. Öfver hufvud taget torde
de kunna sägas vara jämförliga med eller snarare högre än dem, som
tillämpas vid de angränsande ländernas järnvägar. De under senare
åren betydligt stegrade lefnadsomkostnaderna hafva emellertid
föranledt reglering af personalens aflöningsförhållanden. Hvad
statens järnvägar angår, har en dylik reglering trädt i kraft
med ingången af år 1898; och hvad flera af de enskilda banorna
beträffar, har reglering efter hand ägt rum under de senare åren. En
stationskarl vid statens järnvägar åtnjuter för närvarande, med
inberäknande af värdet - 250 kronor - af bostad med vedbrand
samt ersättning - 96 kronor - för beklädnad, lägst 826, högst
1,126 kronor om året. En banvakt åter uppbär, med inberäknande
af samma förmåner, lägst 826, högst 1,006 kronor om året. Från
lönerna afgå emellertid de afgifter personalen är skyldig att
erlägga för pensionering. Själf hjälpssystemet i form af spar-
och understödskassor, lifförsäkringsföreningar o. dyl. har vunnit
en liflig tillslutning från järnvägspersonalen rundt om i landet,
och i sammanhang härmed böra jämväl nämnas de pensionsinrättningar,
som upprättats och hvilka - med syfte att bereda dels trygghet
för personalen själf för ålderns dagar, dels utkomst för deras
efterlefvande - åtnjuta understöd, den för statsbanepersonalen
upprättade af statsverket samt den för personalen vid enskilda
banor anordnade af de däri intresserade järnvägarna.

Några järnvägsanläggningar i rent strategiskt syfte hafva hittills
ej förekommit i vårt land, men planen för hvarje nybyggnadsförslag
skall i generalstaben undergå en förberedande granskning i och för
de militära krafvens tillgodoseende. Ledning af arbetena för järn-

1 För de enskilda banorna provisoriska tal. - 2 Provisoriska tal.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:49:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sverig01/0922.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free