Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 11. Skildrare av svenska folket i svensk natur: Emerik Stenberg, Carl Wilhelmsson - 12.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
434
GEORG NORDENSVAN
C. Wilhelmson. Juniafton.
Oljemålning 1901. Göteborgs museum.
Västkustmålaren sökte under det nya århundradet nya områden, behandlade
jämte sin hembygds typer och jämte barn och unga flickor i solsken jordarbetare
i inlandet och gruvarbete i höga norden, målade porträtt och idkade
monumentalkonst, gjorde även studieresor till utlandet, senast till England, upprepade gånger
till Spanien, till bergsstäder utanför turistvägarna. Under sin flitiga verksamhet
var han en av de sökare, som envist gingo sin egen väg.1
12.
Karl Madsen påpekade i början av vårt århundrade beröringspunkter mellan
Wilhelmson och danska målare av samma släktled - särskilt L. A. Ring -
beröringspunkter i målningarnas karaktär men ej i behandlingssättet. Wilhelmson har
- liksom de danska hemmamålarna och liksom Bastien-Lepage i Frankrike och
Leibl i Tyskland -. målat sin hembygd och det folk, han tillhörde. Något patrio-
1 I Nationalmuseum Trött 1898. Fiskarkvinnor på väg från kyrkan 1899, Kyrkfolk (båtfärd
i sol) 1908 samt flera landskap. I Thielska galleriet Lördagsafton, Jordarbetare, Interiör (med
en syende dam), spanska kvinnostudier m. fi. I Göteborgs museum Juniafton, På berget,
Gårdens dotter m. fi. Fresker i Göteborgs Stadsbibliotek 1901, i Stockholms Posthus (motiv
från Skeppsbron 1907) och i Länsstyrelsen i Göteborg (Fisket, 1927).
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>