- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
433

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 11. Skildrare av svenska folket i svensk natur: Emerik Stenberg, Carl Wilhelmsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERI

433

I den nyssnämnda "Juniafton", där målaren gått utanför sin egen provins’
gränser -. motiv och typer äro hämtade från Värmland - bildar landskapet med
ängsmark, skogskontur och himmel i gyllene kvällsol bakgrund för bonden, som
efter slutat arbete slagit sig ner på gärdesgården och drar en låt på fiolen för ett
par kvinnor, att döma av deras allvarliga uttryck liksom målaren själv tillhörande
den bohusländska rasen.

Övertygande trovärdighet i greppet liksom i typerna ha Wilhelmsons folkliga
målningar i regel erbjudit. Som exempel bland andra kunde av hans produktion
under det nya århundradet framhållas "På berget" och "Gårdens dotter".
Fiske-bäckskilsgubbarna sitta, som de ha för vana, fram mot aftonen tillsammans uppe
på bergkrönet och blicka tysta ut mot solnedgången över fjärdar och kobbar.
"Gårdens dotter" sitter på en pinnstol frampå golvet i storstugan, bokstavligen
med händerna i kors - hårda, knotiga arbetshänder. Hennes magra, solbrända
ansikte har ett ’strävt och avvisande uttryck. Bakgrunden för denna kärva typ för
svensk rustik
kvinnlighet utgöra de skurna
rågfälten, som synas
utanför stugans fönster.

Wilhelmsons i hans
tidiga målningar
jordbundna kolorit har
under ett hårdnackat
arbete lättats upp och
ljusnat, har blivit tunn,
immateriell. Han har sökt
solverkan utan
motsättning av skuggor, hav
sökt dekorativ bredd och
hållning - exempelvis i
"Vårarbete" med hästar
för plogen i sol - har
sökt affischartad
ytver-kan och har
experimenterat med rena färger,
lätt avsatta i prickar på
duken, vars vita yta får
spela in i målningens
kolorit - ett från
akvarellen upptaget
behandlingssätt.

28. - Nordensvan. II.

C. Wilhelmson. På väg från kyrkan.
Oljemålning 1899. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0447.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free