- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
407

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 6. August Strindberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERI

407

Strindberg var ju aldrig
"professional", tillhörde
aldrig målarnas skrå. Han
hade ej givit sig tid till
konststudier, däremot hade
han på 1870-talet idkat
umgänge med några unga
artistslarvar - lösa fåglar,
resonörer och filosofer –
och hade då själv försökt
sig på att måla tavlor. Han
uppträdde även som
konstkritiker och uttalade som
sådan sunda och
beaktans-värda åsikter.1

Om sina försök som
målare yttrade han längre
fram, att det i hans kotteri
ej begärdes att målaren
skulle efterbilda
naturföremål, "man skulle måla sitt
inre och icke gå och rita
av stockar och stenar, som
ju voro betydelselösa i sig
själva och endast genom
att passera det
förnimmande och kännande
subjektets smältugn kunde få
någon form. Därför
studerades ej ute, utan man
målade hemma ur minnet och
med fantasien". Själv
målade han "alltid havet, med
kust i förgrunden, vresiga tallar, några nakna skär längre ut, en vitmålad båt, ett
sjömärke, en prick. Luften var mest mulen med en svag eller stark ljusöppning i
horisonten, solnedgångar eller månsken, aldrig klart dagsljus." 2

Då han många år efteråt åter började måla, återupptog han samma metod och
motiv av alldeles samma art, målade med förkärlek havet i storm med sjudande
vågor, skyar i uppror, bränningar, som piska svarta klippstränder. Hans
målnings-sätt förblev omedelbart, improviserat - söker man en förebild, så ligger det när-

1 Se sid. 135 o. i. - 2 Tjänstekvinnans son, III. I Röda rummet, kap. 1.

Aug. Strindberg. "Vita märrn", sjömärke vid
Kanholms-fjärden. Oljemålning 1901.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0421.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free