- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
406

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 5. Eugen Jansson - 6. August Strindberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

406

GEORG NORDENSVAN

uttryck åt en stark ögonblicklig
rörelse. Även koloristiskt ger tavlan
något i Janssons produktion helt
nytt, starka färgmotsättningar, där
för honom så ovanliga färger som
svart och rött spela in - hästen
är svart, de båda atleterna hållna
i lysande cinnober. Tavlan blev
aldrig fullbordad, hästen ej ens
upptecknad, endast antydd.

Kärnan i Eugen Janssons konst
torde vara att söka i den
naturlyrik, som uttalar sig i hans
tolkning av skymning, sommarkväll,
vinternatt. Vid Stockholm var han
fastväxt, de utflykter till andra
delar av Sverige han ett par gånger
gjorde, blevo för honom av föga
betydelse, och han saknade håg
och förutsättningar att nå
nämnvärda resultat av de få och helt
korta besök på kontinenten, han
utan egen förskyllan upplevde 1900
och följande år. Hans sista skede
visade likväl, att hans intressesfär
ej var så kringstängd, som man

haft anledning att förmoda, och att han ej saknade mod att ge sig in på

nya vägar.

6.

Aug. Strindberg. Ruskpricken. Oljemålning.

I sin överblick av svensk genombrottskonst under århundradets
sista skede2 inordnar Richard Bergh August Strindberg i den

rad av "bestämt skilda och originella personligheter av fullt utpräglat modern

läggning", isom gåvo denna tids måleri dess karaktär.

1 Nationalmuseum äger Majnatt 1895, Kväll vid Kornhamn 1897, Riddarfjärden 1898,
Hornsgatan nattetid 1902, Soluppgång över taken 1903, Självporträtt (med bakgrund av
badande flottister) 1910, Akrobater 1912 m. fi. Göteborgs museum: Februariafton (senast
1893), Nocturne 1900 m. fi. I Thielska galleriet är Eugen Jansson fylligt och högst
representativt företrädd -. av 19 målningar, bland dem Mångård 1896, Staden i solnedgång 1897,
Genvägar 1901, Nocturne s. å., självporträttet "Jag" s. å. och från konstnärens sista skede
Solbadare i flottans badhus 1907, Matrosbal 1909 och den ofullbordade Cirkusscen 1913-14.

2 Randanteckningar till katalog över utställningen av svensk genombrottskonst 1914,
omtryckta i Nationalmusei meddelanden 1915.

August Strindberg,
f. 1849, d. 1912.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0420.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free