- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
403

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 5. Eugen Jansson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERI 403

Vattnet och luften var för Eugen Jansson det första och sista under dessa
år av käckt och lyckligt sökande.

Några av hans motiv från 1890-talet: "Tidig vårafton" (1894), en
romantisk stämning över Riddarfjärden, där en ensam galeas lagt sig för ankar och
staden speglar sig i vattnet under en klar och ren himmel. En stor "Solnedgång"
(1895) med ett livligt och färgrikt spel av lätta lufttoner kring den dalande
solen, som kastar en gyllene solgata över Mälaren. "Novembersol" (1898) en
stort hållen stämning över sjö och vidder, en samlad harmoni, ingen sökt effekt.

E. Jansson. Nocturne.
Oljemålning 1901. Thielska galleriet.

Men ^Staden i solnedgång" (1897) behärskas av ett regnmoln, färgat glödrött av
solstrålarna. "Midsommarnatt" (1898) upprepar motivet från "Tidig vårafton"
med den förankrade galeasen som hållpunkt för ögat. Men den äldre målningen
var hållen i milda toner, här äro färgerna mustiga och glödande, och penseln
har dansat över sjö och himmel i breda, muntra drag.

Bredvid dessa övervägande ljusa stämningar ger "Majnatt" (1895) ett nytt
anslag. Majnatten är ganska mörk^i förgrunden äro lyktor tända på det stycke av
kajen, som syns, hela duken där ovanför upptages av sjö och himmel, åtskilda i
fjärran av en smal landremsa med en rad svaga ljusprickar. Målningens totalton
är blå med skiftningar av violett och grönt.

I "Riddarfjärden, sen höstkväll", målad 1898, återkommer samma motiv. Men
effekten är stegrad, effekt av natt över det gasupplysta Stockholm, och
behandlingssättet är dekorativt och summariskt, den härskande tonen djupt blå,
gas-skenet nedanför bergsstupen i förgrunden uttryckt i sällsamma former. Dessa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0417.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free