- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
372

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Vid seklets slut. Svenskt måleri - 8. Oscar Björck

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

372

GEORG NORDENSVAN

O. Björck. Fabrikör P. O. Åkerlund.
Oljemålning 1892.

1886 - och 1888 vid pianot i
belysning av två tända ljus i ett
för övrigt skumt rum. Men i en
stor helfigursmålning 1890
sitter hon i skuggan mellan två
fönster, solskenet flödar in från
båda sidor och omger henne
med ett livligt spel av toner och
reflexer.

Karakteriserande för Björcks
porträttmålning är det fasta
greppet på individen,
förkärleken för fylliga färger och det
jämna, trygga
behandlingssättet.

Bland hans typer är fabrikör
P. O. Åkerlund från Borås en
av de mest vältalande. Porträttet
ger en sällsynt övertygande bild
av en välbehållen och myndig
svensk affärsman av den gamla
skolan. Bred och orubblig sitter
fabrikören på sin kontorsstol och knackar i bordet med pennan i en knubbig
hand.

Det lugna, fylliga utförandet är i varje drag lämpat efter modellen. Ett
inträngande överlägset detalj studium visar det samma år 1892 utförda porträttet
av fru Charlotte Clason, en gammal dam med tärda drag och inåtvänd blick,
överlägset individualiserad. Kamratporträttet av Alf Wallander kunde gott gå
under rubriken Ungdomen. Det frodiga fullmåneansiktet med den breda pannan,
de pigga ögonen, det runda röda skägget och den feta cigarren i mungipan
omslutes som av en gloria av en högröd barett. Det hela gör intryck av att vara
fullföljt i ett drag. Ett porträtt av helt annan art är den stora bilden av Verner
von Heidenstam, där han mellan sin verandas vita kolonner blickar ut över ett
vidsträckt insjölandskap i en glasklar, vindstilla sommarkväll.

Självklart är, att Björck i sina intima porträtt fick utlopp för omedelbarhet
och för målar glädje i vida högre grad än i de beställningsporträtt, han levererade.
Även dessa äro alltid utförda med smak och skicklighet, i regel med livlig
karakteriseringsförmåga, damerna med elegans, någon gång, när tillfälle erbjudit
sig, även med ett lagom av artigt pikanteri.

Oscar Björck hade under nittiotalet gjort sig gällande även som en dugande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0386.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free