Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Vid seklets slut. Svenskt måleri - 8. Oscar Björck
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
VID SEKLETS SLUT. SVENSKT MÅLERI
371
O. Björck. Romersk smedja.
Oljemålning. Rom 1886. Museet i Washington.
Motiven från Venedig och från Skagen följdes efter hemflyttningen av gediget
studerade interiörer av fiskbodar på västkusten och av lantliga ladugårdar -
"Middagsfodring" m. fi. - av enstaka landskap och ett par dekorativa arbeten,
bland dessa nymfer, satyrer, backanttåg i den nya operakällarens matsal. Men
huvudsakligen upptogs han av porträttmålning.
Liksom Richard Berghs porträttrad inledes Björcks med "konstnärens fader".
Bergh d. ä. blickar tärd och melankolisk mot åskådaren, Björck d. ä. är en
frisk, fetlagd och fryntlig man, som alls ej tycks tänka på några ledsamheter.
De båda försöken bekräfta Alfred Stevens’ uttalande, att varje konstnär ger sin
personliga läggning vid sin debut.
I Björcks olika porträtt av sin unga hustru är det måleriska sökandet av
intresse. Han framställde henne i den här ovan omnämnda målningen -
Munchen 1885 -. i helfigur, rätt framifrån, sittande i en soffa, ett kraftigt, väl
avvägt, solitt och bestående arbete. Så målar han henne i fria luften - Grez
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>