- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
285

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Åttiotalets pariser svenska målare - 6. Hanna Hirsch, Eva Bonnier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ÅTTIOTALETS PARISERSVENSKA MÅLERI

285

vackra, nätta och flitiga parisiskor, som ej i minsta mån vädja till åskådarens
medlidande. Den ungefär samtidiga målningen "Vid sjuksängen" visar en gammal
tärd kvinna, som slumrat in i solens sken, dämpat av en blå rullgardin.
Målningen kallades, då den utställdes, "Reflex i blått" - det måleriska problem,
som framhålles i denna titel, undanskymmer dock ej det mänskliga innehållet.

Tyngdpunkten i hennes alstring bilda de målningar, där hon framställt sin
närmaste omgivning. Den lilla originellt anlagda studien "Gamla farmor" i
spetsmössa och glasögon
(1886) har i sin
kärleksfulla omedelbarhet
en uppenbar frändskap
med Ernst Josephsons
familjeporträtt från
åren närmast förut.
Höjdpunkten nådde Eva
Bonnier i den lilla
utomordentligt känsliga
studien "En konvalescent"
- den är ett litet
mästerstycke., ett av denna tids
allra mest fullödiga och
äkta svenska konstverk.

Typiska för denna
målarinna äro en del
intimt och trevligt
uppfattade porträtt av
damer i hemtrevliga rum.
Gångna tider leva upp
på nytt. Ej minst det
genreartat hållna
porträttet av
"Hushållerskan" (1890) ger såväl
i den kärnfulla karak
teristiken som i det
älskvärt redogörande framställningssättet rentav en kulturbild av gammal svensk
karaktär.

I Paris hade Eva Bonnier förut målat ett kamratporträtt av skulptören Verner
Åkerman vid sitt arbete - han är sysselsatt med att modellera hennes byst i
hatt och injuk fichy enligt årets mod, själv är han klädd i arbetsblus och
slokhatt, och inom nåhåll har han sitt oumbärliga sällskap: cigarretter, kaffekopp och
krycka.

Eva Bonnier. Hushållerskan.
Oljemålning 1890.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0299.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free