- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
284

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Åttiotalets pariser svenska målare - 6. Hanna Hirsch, Eva Bonnier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

284

GEORG NORDENSVAN

Hanna Hirsch.
Foto. 1886.

Eva Bonnier hade
kommit till Paris
1883. Hennes självporträtt från 1886
har ett uttryck av vaken intelligens;
blicken en smula överlägset
iakttagande men med värme och med en
glimt av humor. Bergh har på
porträttet av 1889 framställt henne
uppriven och grubblande - i själva
verket var Eva Bonnier hemtrevnadens och
familjekärlekens tolk i samtida svenskt
måleri. Hennes intresse sträckte sig ej
minst till åldringar och sjuka. Den
varma medkänslan var eller blev den
drivande kraften i hennes gärning.

I Paris gav hon i "Sömmerskor’’
(1887) en typisk åttiotalsmålning. Den
utgör dock ingen anklagelse mot
samhället, de båda unga flickor, som
framställas vid sitt arbete, äro inga
uttröttade arbetsträlar, de äro två

Hanna Hirsch, som kom till Paris
1885, utförde under sin första vinter
därstädes en målning, som väckte
berättigad uppmärksamhet, ett porträtt av en
ung finsk konstnärinna Venny Soldan.

Hon hade acklimatiserat sig i Paris
överraskande hastigt. Enligt regeln "Ii
faut prendre 1’animal dans sa cage"
framställde hon den unga skulptrisen i
hennes alls ej flärdfulla vardagsdräkt,
sittande på golvmattan i ataljén i en
ställning utan anspråk på elegans,
absolut händelsevis och med en min, som
skvallrar om trötthet efter arbetsknoget.
Hon är tagen på bar gärning i sitt
vardagliga, detta är la vérité vraie, det är
därjämte manhaftigt och duktigt, och i
Hanna Hirschs oeuvre inleder denna
studie en rad kraftfulla och väl
karakteriserade porträtt och grupper.

Eva Bonnier.
Självporträtt. Oljemålning 1886.

Eva Bonnier, f.
1857, d. 1909.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0298.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free