- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
276

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Åttiotalets pariser svenska målare - 4. Carl Larsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

276

GEORG NORDENSVAN

narrmask, försynen skänkt honom i faddergåva. Carl Larsson svältande i Paris!
Fyrtio år tidigare hade ett annat svenskt ämne till ett konstnärssnille, Karl
Wahlbom, gått på samma gator med tomma fickor men hjärnan full av idéer. Men
ingendera av dessa båda kvicka och rika improvisatörer hade en tanke på att söka
förtjäna sitt bröd som tecknare av det liv och de typer, de hade inom nåhåll.

båda sågo långt förbi det
tillfälliga närvarande.

Efter att slokörad ha
återvänt till Stockholm
och där i två år ha trälat
med illustrerande hade
han för andra gången rest
till Paris och återupptagit
penseln. Med påföljd att
Scholander som svar på
ett obehärskat brev,
skrivet våren 1881, givit
honom det förståndiga råd
att vara klok, att för en
gång lägga all
excentricitet å sido, att ej söka
"det märkvärdiga, det
slående", det "noch nie
dagewesene" utan lämna
sådant åt dem, som
tappat huvudet. "Måla en
studie", hade den gamle
professorn tillagt, "helt
enfaldig, så att du måste
blygas över densammas
brist på originalitet,
under det du dock tycker
att den ser ut som ett
stycke verklighet."1

Det var i själva verket detta enkla recept, som omsider gav hans arbete
jämvikt och lugn. Efter långt famlande fann han inom närmaste nåhåll ett
område, som han utan möda tillägnade sig. Den lilla målarbyn Grez vid Loing ej
långt från Fontainebleau blev hans residens och akvarellen en tid framåt hans
speciella konstart.

Grez var en liten idyll, där motiv erbjödo sig vart man såg: trädgårdar, unga

1 Scholander till Larsson 22 mars 1881.

C. Larsson. I Fiirstenbergs galleri.
Akvarell 1885. Göteborgs museum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0290.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free