Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Åttiotalets pariser svenska målare - 3. Hugo Birger - 4. Carl Larsson
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ÅTTIOTALETS PARISERSVENSKA MÅLERI
275
H. Birger. Konstnärernas frukost i Paris på vernissagedagen.
Oljemålning Paris 1886. Göteborgs museum.
"Frukosten" kom sedan till Konstnärsförbundets första utställning i
Stockholm 1886, och vid dess öppnande infann sig även Birger själv. Det blev hans,
avskedsbesök på skådeplatsen för sin ungdoiijs bedrifter.
Under den följande vintern i Paris var han urståndsatt att afbeta. När
sommaren var inne förde en svensk läkare och vän honom över till Sverige. Kort
efter ankomsten till Hälsingborg avled han därstädes. Han var då 33 år, hans
konstnärliga verksamhet hade endast omfattat ett årtionde.1
4.
Carl Larsson. Carl Larsson - den tredje i detta klöverblad - var den popu-
läre illustratören och som målare den misstrodde försökaren, driven av sjudande
skaparlust, kraftmedvetande, fantasiflykt och experimentbegär.
Även han hade hastat till Paris i sin tidiga ungdom - med kungliga medaljen
om inte på fickan så på "stampen" men med marskalkstaven i ränseln och med
föresats att storma den stora konstens fästen. Han hade dolt sin hunger under den
1 Birgers konst studeras bäst i Göteborgs museum, där han - tack vare Fiirstenbergs
donation -. är representerad av "Frukost i Granada" och "Frukosten hos Ledoyen", av
"Rue Gabrielle" (1879), spanska landskapsstudier m. m. Nationalmuseum äger bland annat
ett par representativa franska och spanska små målningar samt dubbelporträttet "Två systrar".
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>