- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
183

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 7. Edvard Perséus - 8. Axel Gustav Hertzberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1870-TALETS KONSTNÄRSKRETS 183

Efter en tur till Italien och efter halvtannat år i Paris hamnade Perseus ånyo
i Dusseldorf.

Nu hade han två större tavlor färdigmålade - i fantasien - båda med
Erik XIV som huvudperson. Hösten 1874 började han utföra "Göran Persson
utlämnas till hertigarnas knektar". Efter detta arbete skulle följa "Erik XIV:s
lik, utställt i Västerås’ domkyrka". Det sistnämnda motivet stannade vid en liten
skiss, det förra - en dramatiskt livlig, figurrik komposition - upplades två
olika gånger och sysselsatte Perseus såväl i Dusseldorf som sedan hemma i
Stockholm men blev aldrig färdigt.

I Stockholm - dit han återkom 1875 - gick det med honom som med så
mången annan, de stora planerna gingo upp i rök, den ungdomliga energien
slappades. Och han liksom andra måste välja sådant arbete, som gav en något
så när säker inkomst.

I ateljén i "Valhalla" uppspändes ett par dukar av stort format, men inga
historiemålningar buros ned därifrån. "Drottning Elisabet undertecknar Maria
Stuarts dödsdom" - som Perseus redan i Dusseldorf skisserat1 och som nu
upplades i stort - blev ofullbordad, och "Gustav Adolfs avresa från Sverige till
tyska kriget" blev aldrig annat än anläggningen till en prakttavla. Flera små
studier gåvo en aning om hur storverket, fullbordat, skulle ha kommit att se
ut. Men målarens självkritik var numera större än hans djärvhet -
stockholmsluften eggade ej till heroiska ansträngningar.

Det blev som porträttmålare, han gjorde sig känd hemma. Han målade kung
Oskar i helfigur och i halvfigur, civil och i uniform, i frimurardräkt och i
strumpebandsordens kostym.2 Han målade porträtt av unga damer i baldräkt och
av gamla herrar i vit halsduk och kraschaner. Han målade efter naturen och han
målade efter fotografier.

Den koloristiska begåvningen gör sig mindre gällande hos porträttmålaren
Perseus. Sitt bästa och sitt mest personliga gav han i skisser och modellstudier,
som kunde visa livfull och känslig behandling, rik, fyllig och mättad färg.

Grunddragen i hans skaplynne voro sprittande levnadslust, översvallande
hänförelse, överdådig pojkaktighet, som skaffade honom vänner och även en och
annan ovän. Ungdomen flockades omkring honom, och som lärare hade han
ett uppryckande inflytande på en talrik elevkrets.

Axel Gustav Hertz- Tm ett äldre släktled av emigrerade svenska målare hörde
berg, f. 1832, d. i °

Dusseldorf 1878. Axel Gustav Hertzberg.

1 Akademiens utställning 1875, nu i Göteborgs museum.

2 Ett stort porträtt av Oskar II i Frederiksborgssamlingen (Danmark), porträtt av F.
Kjellberg och Boklund på Gripsholm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0197.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free