- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
182

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 6. - 7. Edvard Perséus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

182 GEORG NORDENSVAN

låta sig bindas av ett partiprogram. Tidens moderna genombrott gick honom
förbi, han drog sig ur bullret, slöt sig inne i sin egen värld och grävde ner sig i
intensivt arbete. Skönhetssökare och skönhetsodlare efter sitt sinne var han till
det sista.1

7.

Edvard Perséus var som historiemålare en trogen lärjunge av
Boklund.

Han var född i Lund, hette Person, till dess han blev målargesäll och
nobilise-rade sitt namn. I sin hemort försökte han sig på porträttmålning, kom till
Stockholm 1861 och blev akademielev.

Boklund, som fäst sig vid sin unge landsman, omtalade honom i mitten av
1860-talet som den mest lovande av de dåvarande eleverna.2

Med en liten summa, hopsamlad genom ett lotteri, som några av kamraterna
föranstaltat, reste Perséus till Dusseldorf 1867. Dit kom han "som en
vandrande gesäll" med ganska få thaler i fickan, och svårt hade han den första tiden
att få slantarna att räcka både till färg och till mat. Ett litet årligt understöd från
gynnare i hemlandet hjälpte honom dock över de största svårigheterna.

Till en början försökte han sig som genremålare - hans lilla tavla "En
sakförare" (= ett stadsbud) omtalades på akademiens utställning året efter hans
utresa som väl diisseldorfsk i färg och hållning. Snart därefter hemsände han
"Katarina Månsdotter hos Erik XIV i fängelset". Tavlan såldes i Konstföreningen
och förskaffade Perséus akademiskt resestipendium, som han innehade i sex år.

Han for 1869 till Munchen och fick där plats i Pilotys Meisterschule. Brev
från kamrater i Munchen omtalade för hans vänner hemma, att han gjort vackra
framsteg och blivit "ordentligare, flitigare och hushållsaktigare än förut".

Den förnämsta frukten av tre år i Munchen blev "Karin Månsdotter på gamla
dagar" - den gamla drottningen i sin svarta änkedräkt sitter nedsjunken i en
karmstol, omgiven av dotter, måg och barnbarn. Dottern har smekande fattat
hennes hand, magen knäpper på lutan, familjens yngste sover i vaggan. Tavlan
såldes för 2,750 floriner (4,125 kronor) till en konsthandlare i Berlin, som
avyttrade den till tyske kronprinsen.

1 Kronberg är i Nationalmuseum representerad av "Jaktnymfen", "Amorin" och "David och
Saul", i Göteborgs museum av "Bacchantinna" (akvarell 1882, ur Pontus Fiirstenbergs
samling). Den bästa överblick av hans verksamhet ger den omfattande samling av målningar (bland
dem "Eros"), skisser (bland dessa kopior och studier efter gamla mästare), teckningar,
små-skulptur m. m., som förvaras i hans ateljé. Denna skänktes efter konstnärens död med sitt hela
innehåll av grevinnan Wilhelmina von Hallwyl till Nordiska museet och flyttades från
Krön-bergs bostad vid lilla Skuggan till Skansen.

2 Boklund yttrar i ett brev till en av Perséus’ gynnare i Lund den 10 juli 1865: "Jag
anser honom för akademiens nuvarande bäste elev, den förhoppningsfullaste av hela skaran,
något som hans nyss avslutade studier i målarklassen bäst utvisa, därför att de förråda en
omisskännelig originalitet i förening med enkelhet och öppet sinne för naturen."

Edvard Perséus, f.
1841, d. 1890.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0196.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free