- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
134

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. I Sverige, 1870-talet - 2. Akademiens elevkrets

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

134 GEORG NORDENSVAN

lande i sina trånga ateljéer med förargliga reflexdagrar brottades med bibliska
prisämnen eller målade svensk historia efter modeller, iklädda kostymer från
operan.

Målarskolan hade sina rymliga lokaler i ateljébyggnaden vid
Kungsträdgården, där figur- och landskapsskolan bodde vägg om vägg med den kvinnliga
avdelningen.

Tävlingsämnena åren 1872-80 voro för figurmålare "Svenskarna finna
Gustav II Adolfs lik på slagfältet vid Lutzen", "Tor sårar ovetande sin son
Svade", "Moses utsättes av sin moder", "Gustav Vasa anklagar Peder
Sunnanväder inför domkapitlet i Västerås", "Sten Sture d. ä. befriar danska
drottningen Kristina ur fångenskap i Vadstena kloster", "Syndafallet", "Den
barmhärtige samariten", "Scen från syndafloden" och 1880 "Loke fängslas av
åsarna". Alltså fortfarande den traditionella omväxlingen av svenskhistoriska,
fornnordiska och bibliska ämnen. Skulptörerna hade vid dessa nio tävlingar
att behandla ämnena "Narcissus speglande sig i källan", "Loin skickad av
Freja till Sigurlam", "Den ångrande Kain", "Ragnar Lodbrok i ormgropen",
"Eva sörjande vid Abels lik", "David med slungan", "Judit med Holofernes’
huvud", "Simson brottas med lejonet" och 1880 "Kråka med nätet och hunden".
Även landskapsmålarna fingo sina motiv förelagda: "Svenskt landskap i
aftonbelysning", "Strandparti vid solnedgång", "Höstlandskap i middagsbelysning",
"Lövskogsinteriör", "Havskust med storm" m. fi.

Kungliga medaljen tilldelades Hellqvist 1875 för "Gustav Vasa anklagar
Sunnanväder", Josephson och Larsson 1876 för "Sten Sture befriar danska
drottningen", Hugo Petersson 1877 för "Syndafallet", Ekström 1875 för ett
vinterlandskap och 1876 Fischer för ett jämtländskt landskap med boskap -
självvalt motiv - och skulptören Brambeck för "Eva och Abel".

Byggnadsskqlans tävlingsämnen voro bl. a. stadshus med rådstuga,
landskyrka, arkitekturskola, akademi för målare och bildhuggare, campo santo,
konstindustrimuseum. Kungl, medaljen vanns av Fredrik Lindström 1873, V.
Adler och Klaes Grundström 1875, K. A. Berg 1876.1

Ungdomens närmaste önskemål var att få resa "ut". I längden måste de finna
stockholmsluften instängd och allt annat än stimulerande. Man levde i en
avkrok av världen. Några målningar av samtida utländska mästare fick man
aldrig se, men man försökte vara modern och måla i miinchenanda eller måla
franskt "efter gehör". Man sökte styrka i det måleriska uttrycket, målade i
mustig färg med bred pensel för att tavlan skulle ge intryck av att ha
tillkommit utan möda och tvekan. Resultatet kunde bli en mörk och smutsig kolorit,
typisk för våra försökare under början av 1870-talet.

I detta läge av famlande och osäkerhet väckte Julius Kronbergs "Jaktnymf",
som hemsändes från Munchen i slutet av 1875, väldig sensation inom konst-

1 Karl Axel Bernhard Berg avled 1877.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free