- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
75

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Karl XV:s tid. Konstnärer och konstverk - 5 - 6

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KARL XV:s TID. KONSTNÄRER OCH KONSTVERK 75

hava till ledning för idéutbytet - och de, som hade sådana, kommo aldrig,
eller, om de kommo, sågo de ingenting, ty viljan satt i vägen.

Höckert var den ende, till vilken jag ibland längtade från hemmet. Nu är han

borta och den tid för mig förbi, då inan knyter sådana vänskapsband–––––-

Men denna förlåtliga egoism hindrar mig ej att oupphörligt tacka försynen, som
tog bort min vän från plågorna och det därav följande nedgåendet såsom
konstnär. Ack, om han fått gå bort innan det osaliga hembjudandet av den misslyckade
beställningen! Och vilket öde sedan, att den förnämsta stjärnan, som någonsin
strålat ur svensk pensel, skall lysa på ett främmande lands konsthimmel. Huru
förstockat perukmässigt handlade icke de styrande i sin okonstnärliga blindhet,
då de sköto bort den hembjudna tavlan ’Lappkapellet’ och ansågo mästaren vara
"för ung" för att märkas med Vasens hallstämpel. Ömkliga ruttenhet!"

Slottsbranden fann 17 år efter Höckerts död sin plats i Nationalmuseet.1

6.

Höckerts verksamhet som mogen konstnär omfattade ej ens ett och ett halvt
årtionde.

Hans släta, beskedliga Miinchentavlor voro elevförsök utan betydelse. Först i
Paris blev han målare. Monaldeschitavlan vis,ar dristighet och koloristiska
ansatser, men den är osjälvständig, osäker, orolig. I Lappgudstjänsten slår hans
talang ut i full blomning. Ett nytt område, nytt behandlingssätt, en ny palett,
koloristiskt djup och glöd, gyllene ljusdunkel. Guldtonen återklingar i ännu ett
par lapplandsmotiv.

Efter sin hemflyttning är han inne på nya vägar - i ansatser till
frilufts-studium, i figurstudier från Delsbo i grå och blåskiftande toner. I ateljétavlorna
från de sista åren är målningssättet oroligt sökande. Bellmansmotivet är ett
virtuosstycke, färgen, klar och ren, är mosaikaktigt gnistrande, noppigt avsatt
som med penselspetsen, men i "Gudmors besök" äro daldräkternas starka färger
-. röd cinnober och midsommargrönt - strukna i breda, feta penseldrag. I
Slottsbranden är behandlingssättet lugnt, säkert, kraftfullt, utan spår av
effektsökande.

Lappgudstjänsten hade i Paris väckt intresse, tack vare det exotiska ämnet och
tack vare uppgiftens överraskande skickliga lösning.

1 Nationalmuseum hade 1858 inköpt "Huslig scen i en lappkåta", signerad 1857 - ej, som
museets kataloger uppge, 1855. Dit kom "Brudfärd på Hornavan" jämte ett vackert porträtt
av "Såsser Kerstin Andersdotter" med Karl XV: s samling och 1883 "Slottsbranden", skänkt
av Höckerts syster med bistånd av privatpersoner. En färgskiss till "Slottsbranden" har som
gåva tillfallit Göteborgs museum, som likaledes fått Monaldeschitavlan, "Rättvikskulla vid
spisen" och "Gudmors besök".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0089.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free