- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
530

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVIII. Düsseldorf - 3. Bengt Nordenberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


illustration placeholder

Bengt Nordenberg.
Foto.

skola – kopierade i Louvre, utsträckte
sommaren 1858 sin studieresa till Rom
och var tillbaka i D#sseldorf 1859
för att sedan förbli bofast där.

De 2 åren i Paris och Rom
medförde ej någon förändring i lynne och
blick men väl ökade fordringar på
naturstudiet. Då han visat sin första
teckning efter levande modell för
Couture, uppmanade honom denne att
noggrant följa naturen, även där denna
var oskön. I brev från Italien
klandrar han detta lands målare därför, att
de försumma naturstudiet för studiet
av den gamla konsten, och han yttrar,
att för nybörjaren den skola är bäst,
där han lär sig, att konsten ej har
något annat mål "än en fullkomlig
naturimitation" – har man gnistan,
skall idealet då komma av sig självt.

Efter sin återkomst till D#sseldorf överraskar Nordenberg med en
historietavla "Engelbrekt med sina dalkarlar överraskar Melkior Görtz" (utställd 1860).
Senare målar han ett par altartavlor, men den lantliga genren förblir hans
huvudområde: "Tiondemötet" 1865, "Läsare stör fröjden i en gillestuga" 1866,
"En kör av skolgossar på en orgelläktare med organist, bälgtrampare och hela
apparaten" 1868, "Brunnssällskapet" – efter studier från Grennaforsa i
Småland – 1869. Eljest lantliga scener som bröllopstågets ankomst till
bröllopsgården, de nygiftas besök hos föräldrarna, resan till dopet, barn på sätern,
den sista färden.

"Tiondemötet" betecknar höjdpunkten av hans förmåga. Med sina roande
typer – den välmående gamle prosten, som tronar i sin gungstol, den bleke
adjunkten, den skinande, trinda och förbindliga prostinnan, bönderna, som
komma envar med sin skärv, kalvar, får, harar, smörbyttor, ostar, jordens
frukter i överflöd – skildrar tavlan åskådligt och hemtrevligt seder och bruk
i Skåne i den gamla, goda tiden, då idel välmåga och belåtenhet härskade, ej
endast hos dem som mottogo tionde utan även hos dem som gåvo av gott hjärta.

Nordenberg kan vara en älskvärd skildrare i sin tids och sin omgivnings
anda. Han kan andra gånger visa sig överraskande undermålig i tekniken. I
färgbehandlingen delar han skolans svagheter – samtida påpeka, att hans skisser
äga en koloristisk läggning, som ej återfinns i hans genomarbetade målningar.

Liksom flera andra bondsöner bland våra konstnärer är Nordenberg en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0542.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free