- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
493

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVII. Oskar I:s regeringstid - 8. Johan Peter Molin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OSKAR I:s REGERIiNGSTID 493

Den 16-årige medborgarens uppfostran hade likväl alls ej varit riktad åt
modellering av medmänniskornas dagliga bröd.

Jean Molin hade varit ett brådmoget barn. Han kunde läsa innantill, då
han fyllde 4 år, och när han fyllt 5 gjorde han bekantskap med latinska
grammatikan, som dock ej lär ha roat honom. Under en tvåårig vistelse på
landsbygden väcktes hans känsla för natur, mystik, sägner. Han växte upp till en
mångsidigt intresserad ung man med utpräglad poetisk begåvning men på samma
gång praktiskt anlagd.

Vid 20 års ålder hade han gjort ett besök i Stockholm och då tecknat i
akademiens antikskola. Men så hade plikten talat genom hans faders mun och
kallat honom bort från "konstfantasierna".

I Göteborg övertog han en handelsbod och därefter faderns bageri. Åren gå
- alltför många. När hans verksamhet blir för torr, tröstar han sig i fantastiska
drömmar och skriver till sina vänner poetiska exalterade brev. Fantasien sporras
av den prosa, som binder hans tankar under dagens timmar, och under den
tysta natten taga inbillningen och konstnärsdrömmarna ut sin rätt. Tankarna
på konst och poesi gjuta olja i hans lampa. "Dess sken", skriver han en gång
till sin broder, "ofta våldsamt nog, om jag så kan kalla en sublim brand,
belyser allt som är konst och fördunklar allt annat. Det är som mina verkliga
ögon förblindats och endast fantasiens existerade. Jag känner en njutning, som
ej kan beskrivas, då mitt yttre eller jordiska jag får tala ett språk, som är
själens."

Till ljusa, höga rymder har han flytt ifrån de vita bagargesällerna. Han
stiger högt mot solen som Ikarus, och lik denne störtar han från sin
himmelsfärd "tillbaka till livets små bestyr, och där står en yngling, olycklig i livets
lyckligaste dagar. Men", skriver han, "under sina resonemanger med sig själv
hårdnar vaxet i hans vingar, den välgörande naturen uttränger svärmeriets
fantastiska smärta, hoppet med sina rosenläppar, den hulda Vala, viskar tröst i
hans själ."

På varje ledig stund flydde den unge mästaren till sin fantasivärld. Han
skrev vers, då han ej levde i musikens värld -. han trodde sig ibland ha tagit
miste på levnadsbana, då han ej blev musiker - och när han ej modellerade
eller experimenterade med galvanoplastik, målade han porträtt eller kopierade
tavlor.

Hans konstnärliga anlag väckte omsider uppmärksamhet. Till Göteborgs
hyllningsfest vid Karl XIV Johans 25-årsjubileum 1843 modellerade han -
med ledning av en slant - konungens byst för festsalen. Berömmet gav
försökaren blod på tanden, hans beslut var fattat, han sålde sin affär och begav
sig till Köpenhamn.

Hans förhoppning att bli elev av Thorvaldsen gick om intet. Hans lärare
Llevo Bissen och medalj gravören Christensen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0505.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free