- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
462

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVI. Karl Wahlbom -- Egron Lundgren - 6

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

462 GEORG NORDENSVAN

Konstnärligt betecknar resan till Indien en betydande landvinning. Den
medför stimulerande intryck, nya ansatser, ökad skärpa i blick och handlag.
I dessa reseblad har det gällt att fastslå ögonblicksintryck, att sammanhålla
en stämning i ett par toner, att i ett drag fånga en figurs karaktär eller rörelse..
Resultatet har blivit koloristiskt uppsving, atmosfäriska iakttagelser, som
överraska hos Egron Lundgren - i många av hans studier från denna tid är hans
konventionella färgläggning bortstruken, lokaltonerna kunna ha en förbluffande
friskhet, man förvånas över blåa skuggor, brokiga, rena färger, blixtsnabba små
isättningar.

Sommaren 1860 gör han en fransysk visit i Sverige efter 21 års frånvaro.
Han ser svensk natur och han återser gamla kamrater från romtiden. 1861
en liten tur uppåt Norge och därefter en vinter i Egypten. Följande vinter
rundresa i Spanien med Sevilla som slutpunkt. Han är allt fortfarande bosatt
i London, där hans lilla prydliga hus står korrekt och väntar flyttfågelns
återkomst. Men april till september 1865 ägnas i gamla reskamraters sällskap
åt norra Italien. I Sevilla har han upplevat en solig och blomstrande jul med
"processioner, silverlampor, musik, mantillor och solfjädrar". Men i Toscana
återser han ej blott platser, där han varit lycklig under gångna år, utan även den
konst, som då fängslat honom. Hans ungdomsintryck möta honom åter, nu
mognade och klarnade. Denna resa medför rentav en pånyttfödelse av hans
konståskådning.

Midsommartiden 1867 flyttar han hem i avsikt att stanna en tid framåt.
Han har inköpt ett lantställe, där han omges av soliga ungdomsminnen. Men
sommarn är kort, hösten kommer med regn och slask, och en morgon knackar
vintern på hans sängkammarfönster. Vad han då tar sig till, berättar han i
följande ord:

"Under några och tjugu års tid hade jag alla vintrar varit i södern, och
en riktigt skarp vinter föreföll därför nu visst såsom någonting nytt men också
därjämte ovälkommet och plågande. Jag ämnade ändå trotsa klimatet, hyrde
en ateljé i Molins hus vid Kungsträdgården, lät lägga på mattor, föra dit möbler,
köpte ved och lät klistra innanfönster, Fåfänga förberedelser! Précautions
in-utiles! Redan vid den första snön föll mitt mod och sinnet blev så nedslaget
och förskräckt, att jag lämnade och övergav alltsammans, som om någonting
riktigt rysligt hade hotat.

I köld och yrväder på järnvägen ned till Malmö och över till det redan
isbundna Köpenhamn. Snö och frost. Direkte till Paris och efter några dagars
uppehåll där så fort som möjligt genom Madrid ned till Sevilla, varest jag
igen liksom vaknade bland oranger på träden, törnrosor på buskarna och i ett
varmt och leende solsken."

För sista gången är han i Spanien och träffar där "många bekanta och
goda, glada och vackra vänner". Snön och mörkret, mattorna och innanfönstren/

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0474.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free