- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
448

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVI. Karl Wahlbom -- Egron Lundgren - 2

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

448 GEORG NORDENSVAN

klockan 9-4, middag för l franc 50 cent., därefter någon timme på café
Danemarc, i säng senast klockan 1/2 10.

Då våren kommer, blir han åter sjuk och kan på 3 månader ej hålla
i en pensel. "Stackars Wahlbom, han är gräseligen dyster", skriver Höckert i
ett brev hem. Scholander beundrar hans hjältemodiga strid med sin sjukdom.
Och Wahlbom säger själv, då han åter är så pass frisk, att han kan hålla i
en penna:

"Gud skall veta att jag långt hellre ville vara hemma än ute! Mitt liv
förefaller mig fullkomligt onyttigt, och det lilla arbete jag kan göra är så utan
all vikt och värde, att jag föga tillfredsställelse har därav." Nu tvingas han
att söka ännu sydligare luftstreck "i det hopp att ett lugnare och stadigare klimat
skall ge mig en lugnare och stadigare hälsa och bättre kraft till arbete".

Och så reser han i sällskap med Lorenz August Lindholm tillbaka till Rom
i juli 1853.

Stor scenförändring. Han är åter i "himmelriket", han har pengar, har
"fått smör på smörgåsen" och är "eri riker man för långliga tider".

Med friskt mod återupptar han historiska ämnen. Tack vare Anckarsvärds
bemedling har drottning Josefina beställt två smärre tavlor. Han väljer ämnena
Gustav II Adolf vid Stuhm - "som jag förr en gång målat men nu med
förbättringar" - samt "Natten efter slaget vid Lutzen, då svenskarna finna den
fallne konungens liv". Nu målar han därjämte Gustav Adolfs död vid Lutzen.
De tre målningarna förekommo på akademiens utställning 1856 -
Liitzen-tavlan hade väckt uppseende i Rom, och två köp anbud hade konstnären avböjt.
Han ville ej sälja detta verk till någon annan än till svenska staten.

Riksdagen hade nämligen nu anslagit en summa till inköp av konstverk av
levande nordiska konstnärer. Det första förvärvet, som gjordes, gällde
Liitzen-tavlan.

Vid denna tid ansågs Wahlboms hälsotillstånd vara betydligt förbättrat.
I hopp att han snart skulle komma hem med återvunna krafter hade
Qvarnström, som nu var direktör för akademiens skolor, genomdrivit hans utnämning
till ordinarie professor. Han fick dessutom historiemålarlönen, som var ledig
efter Westin. Om någon avoghet från akademiens sida kan man minst av allt tala.
’ Den lurande sjukdomen var dock ej övervunnen, tvärtom fullbordade den
sitt förstörelseverk.

Wahlbom vistades denna sommar - 1856 - i Genzano i romerska
kampagnan. Där träffades han av ett slaganfall. Värdfolket hade ej sett till honom
på ett par dagar, man bröt upp dörren till hans rum och fann honom liggande
på golvet, oförmögen att röra sig. Han bäddades ner i en lår och fördes till
preussiska hospitalet i Rom, och där blev han liggande i 9 månader, förlamad
i vänstra sidan och i högra armen.

Ännu långt frampå våren är häri så svag, att han nätt och jämnt kan ned-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0460.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free