- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
408

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XV. Parisersvenskar och romare. 1830--40-talen - 3. Gustav Vilhelm Palm - 4. Josef Magnus Stäck

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

408 GEORG NORDENSVAN

Då och då företog han en studieresa till Dalarna, till Gotland eller utåt
skärgården. 1855 gjorde han en tur till Paris och London utan att låta sig lockas
från sin egen väg.

I Sverige tecknade han landskap - gärna stora utsikter - med samma
omsorg och säkerhet som i Italien. Även i Sverige sökte han måleriska
arkitekturmotiv och fann sådana i hamnpartier från gamla Stockholm, i Lund, sådan
han mindes staden från sina uppväxtår, i det gamla Visby - där han flyttade
de mest måleriska byggnaderna tillsammans, så att de bildade ett för en
medeltidsstad karakteristiskt gatparti. Det påstås till och med att han planterat vid
Sankt Hansgatan ett och annat hus från någon nordtysk stad, som han passerat.
Han var ej fotograf, han var artist.

Vad han aldrig fick fram var olikheten mellan den sydländska luften
och den nordiska. Han förblev alltid mera hemma i Italien än i den svenska
småstaden eller i björkhagen vid Mälaren.

Bland konstnärerna i Stockholm under ett senare skede var "Palma Vecchio"
den siste kvarlevande svensken från Thorvaldsens och Byströms Rom, från den
gyllene tiden, då himlen lyste oföränderligt klar och blå över tiberdalen.

4.

Om Palm och Stack skriver Svenska Biet i september 1844
följande kuriösa rader:

"Stacks alltid lyckliga, nätta och mjuka färgläggning intager på ett mera
facilt sätt och med mera oskyldiga medel. Stack tittar genom nyckelhålet in
i poesiens värld, men Palm flyger dit med stora örnvingar och lämnar rika
minnen efter sin vistelse där."

Palms örnvingar äro en stilblomma, värd högaktning. I prosaisk
omskrivning kunde man yttra om honom och Stack, att det huvudsakliga i Palms konst
är den klara, koncisa, förtätade formen, Stack däremot är i högre grad målare.

Innan han reste till Italien, målade han stockholmsstämningar av romantisk
hållning - bland dem är en kvällsstämning, utsikt från stranden av södra landet
över segelleden och Skeppsholmen i åskluft med solglimtar genom skyfull
himmel, stora skepp med seglen uppe, absolut vindstilla. Om än belysningen
ej är rätt behärskad, så är det tydligt nog vad konstnären velat. För hans
förutsättningar hade studier av nordisk natur och av holländsk konst säkert varit
att föredraga framför resan till den klassiska södern.

Någon stark personlighet var Stack för övrigt ej men väl en älskvärd,
genomhygglig och anspråkslös man. Både Lundgren och Scholander betona hur
"trevlig" Stack är, Egron tillägger, att han är "en av de ordentligaste personer
jag känner", Scholander undrar över att "en så trevlig och godsint herre" kan
ha kommit till världen i en så "otrevlig stad som Lund".

Josef Magnus Stack,
f. 1812, d. 1868.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0420.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free