- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
371

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. I Sverige 1820--1844. Gamla konstnärer och unga - 10. Högtidsdagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I SVERIGE 1820-1844 371

Samma år gives kungliga medaljen åt Ekman för två historietavlor och åt
Palm för tre landskap.

Ärett1835 medför andra medaljen åt H. T. Lundh, stipendium på 50 rdr b: o
åt Wickenberg, som målat Evas sorg vid Abels lik, 60 rdr b: o åt Palm för
landskap, "målade i olja efter naturen". Staaff och Wetterbergh få jetoner
i modellskolan, Hallgren och Blackstadius i "antiken". Egron Lundgren, som
nu för första gången namnes i akademiens rullor, får en jeton "som
uppmuntran" i samma klass. Likaså J. V. Wallander.

1837 uppräknar Westin de av modellskolans elever, som "nu äga de första
rummen". De äro Lundh, Staaff, Blackstadius, Åkerberg och Lundgren -
namnet understruket på listan.

Då man tar del av prisämnena från dessa år, får man intryck av att tiden
stått orubbligt stilla.

Ämnena valdes allt fortfarande ur den klassiska myten och historien. Någon
gång ett bibliskt motiv. Däremot förvånas iakttagaren över att de
svenskhistoriska ämnena under två årtionden äro så gott som bortblåsta. De gamla göter
vila ostörda i sina gravhögar.

De ämnen, som eleverna hade att behandla 1820, lydde "Jason erövrar det
gyllene skinnet" och "Numa Pompilius författar de lagar, han gav romarna".
Det förra skulle enligt anvisning komponeras sålunda:

"Jason, sysselsatt att ur trädet nedtaga skinnet, under det Medea gjuter
utur en vas sömndrycken på draken, vilken kan synas lindad omkring trädet.
Fonden en skogspark." Det andra ämnet skulle visa hur "Egeria, stödjande
sig |på sin urna, dikterar för konungen, som med uppmärksamhet synes
uppteckna hennes ord på en tavla. Bredvid honom ligga skrivna rullar jämte
skriv-tyg. Egeria, som ansågs som ett okänt mystiskt väsende, kan föreställas beslöjad,
och den kostym Rafael givit filosoferna i den ateniensiska skolan kunde även
på Numa anbringas."

En prisuppgift följande år behandlade Pandora och Epimetheus.

"Pandora" - lydde förklaringen - "bragte från gudarna åt Epimetheus en
tillsluten dosa, vid vars öppnande alla olyckor utgingo och spridde sig över
världen. Hoppet blev endast övrigt i botten." Tavlan skulle komponeras sålunda:
"Epimetheus skyndar att tillsluta dosan, som Pandora räcker honom, medan
ur densamma onda genier taga flykten."

Även 1822 års prisämne "Dädalus och Perdrix" följes av en ordrik
förklaring jämte föreskrifter.

1829 bestämdes följande ämne:

"Sedan Herkules iklätt sig den av Dejanira honom skänkta och med
centauren Nessii blod förgiftade klädnad, spriddes giftet våldsamt kring alla hans
lemmar, och uti sitt raseri nedslog han träd på berget Eta och därstädes
uppförde ett bål, varuppå han uppsteg och förbrände sig."

Jämfört med ett dylikt motiv är "Epaminondas9 död" så enkelt som ABC.
"Apollo, som överlämnar sin späde son Esculapius till centauren Kiron att av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0383.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free