- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
338

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. I Sverige 1820--1844. Gamla konstnärer och unga - 2. Kraffts och Westins senare verksamhet - 3. Hasselgrens sista år

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

338 GEORG NORDENSVAN

Börjes uppgift nödgades målaren under arbetets gång göra oupphörliga
ändringar, så att komposition och gruppering blev en annan än den från början
avsedda.1 I sin hållning visar målningen påverkan av Gérard, som är
representerad av flera porträtt på Stockholms slott. Från Gérard har dock Westin ej
hämtat den obehagligt sträva tonen i denna familjemålning - den saknar
totalt dekorativ styrka.

När den utfördes, hade Westin ateljé på slottet i det s. k. konselj rummet
och kallas av Scholander "så att säga kunglig kabinettsmålare". 1838 målade
han Karl Johan till häst på Ladugårdsgärde, hälsande med den trekantiga
hatten. Hästen - en verklig trähäst - är enligt Egron Lundgrens elaka
yttrande "vitmålad".

Om Westin som porträttmålare hade åsikterna länge varit delade. Även
de, som beundrade mästarens behagliga kompositioner och hans Gorregianska
kolorit, kunde fälla sådana yttranden, som att hans porträtt endast kittla ögat
"och det så ljuvligt, att intet intryck av det kan tränga till hjärtat". Scholander
avfärdar dem med ordet "vaxgubbar".

I själva verket blir man överraskad, när man av hans tecknade förstudier
till porträtt ser, hur brett och stort han såg sin modell och hur osökt han
kunde återgiva karaktären. Många av hans tecknade porträtt äro ypperliga och
helgjutna konstverk, liksom en och annan fantasiskiss i teckning eller sepia
visar hans förmåga att komponera i överraskande god dager. Hans studier
kunna vara mera måleriskt hållna än exempelvis Sandbergs eller Södermarks -
i hans utförda målningar är bristen på energi i teckningen jämte den
ouppfostrade färgkänslan iögonfallande.

3.

Hasselgren - Westins jämnårige och kamrat från studieåren
- mötte efter sin hemkomst övervägande likgiltighet. När han
försökt sig på ett fornnordiskt ämne, Ragnar Lodbroks ankomst till Valhall
(akademiens utställning 1818) hade resultatet blivit ett lika avgjort som
välförtjänt fiasko. Han behandlade sedan med förkärlek svenska medeltidsämnen:
Karl den skallige besvärjer freden med Ragnar Lodbrok utanför Paris (1820),
Birger Jarl anlägger Stockholm (1822), Erik den heliges sista andakt (1823),
Erik den heliges landstigning i Finland (1824). Flera av dessa stannade i
konungens ägo. Han målade även klassiska ämnen: "Damokles’ gästabud".
"Laodamie ser sin moders vålnad" m. fl. Enligt Gerss - Hasselgrens för-

1 "Les hautes personnes y font de jour en jour des changemens" - brev till Wetterling
7 dec. 1834. Tavlan finns på Gripsholm, likaså Josefinas ankomst och Josefina med lille
prins Karl i sitt knä. Karl Johan till häst ses i nuvarande konseljsalen på Stockholms slott, en
variant, där konungen har hatten på huvudet, på Skokloster. Westin målade även en
krönings-tavla, drottning Desiderias kröningsakt, beställd 1829, fullbordad först 1856, Stockholms slott.

Hasselgrens sista år.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0350.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free