- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
335

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. I Sverige 1820--1844. Gamla konstnärer och unga - 2. Kraffts och Westins senare verksamhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I SVERIGE 1820-1844 335

är gruppbilden av familjen Garberg, en burgen borgarfamilj, välsignad med
söner, döttrar och magar. Den avlidne familjefadern är närvarande i ett konterfej
på salsväggen, modern i svart siden poserar i fotografiställning i förgrunden,
döttrarna bilda en grupp omkring pianot - en högst slät fästman, som dyker
fram bakom sin myndiga fästmö och ser upp till henne med en säll och
blaskig blick, övertygar med sin oefterhärmliga uppsyn, att Krafft långtifrån
saknade blick för det komiska. Tavlan (målad 1836) kan uppfattas som ett
motstycke till Eckersbergs Nathansenska familjegrupp, som den osökt påminner
om - likväl varken i teckningens fasthet, i målerisk renhet eller i
stoff-behandlingens styrka. Färgen - klar och gräll hos Eckersberg - är hos Krafft
unken och okänslig.

Kraffts batalj- och representationstavlor äro skrämmande prov på
klumpighet. Något mera ohjälpligt än Karl Johans kröning med dess tafatt inställda
förgrundsfigurer får man leta efter. Anckarsvärd finner den "famös för sina
fulheter, likheter och Krafftska genialiteter".1 Fahlcrantz är glad att han sluppit
se den. Han rapporterar, att tavlan med sina 2 å 300 porträtt var målad "i
spekulation", att Krafft begär 10,000 rdr b: o, men att varken kung eller ständer
ha lust att köpa den. Den säges ha kostat sin upphovsman många
middagsbjudningar. Krafft "gjorde ibland de originellaste kalaser", och en hel del
riksdagsgubbar lockades på det sättet att beställa sina porträtt. Tavlan hamnade
likväl några år senare i konungens ägo - enligt Boijes uppgift inköptes den
1829 för 8,000 rdr b: o kontant. Även kronprinsen Oskars vigselakt i
Storkyrkan hittade omsider till kungliga slottet.

Westin är fortfarande den beundrade, men ej ens han får gå fri från
klandersjuka. Det finns otrogna, som, fastän de erkänna hans lätthet att
komponera, stötas tillbaka av hans sentimentala behandling av antika motiv och
av hans fadda färg och som i hans målningar sakna tre så väsentliga
egenskaper som "kraft, allvar och naturstudium".

"Kristi förklaring" i Jakobs kyrka blev beundrad och misskänd. Då
Hasselgrens altartavla blivit kasserad och Sandberg vägrat att måla en annan, vände
sig vederbörande till Westin, fastän Krafft höll sig framme och erbjöd sig att
leverera en tavla "för 1,000 rdr b: o bättre köp".2

Westins målning - fullbordad 1828 - hälsades som "ett av de
konststycken, som allra mest komma att hedra vårt land och bidraga till
konstnärens odödlighet". Stort larm uppstod, då Heimdal - Rydqvists nya tidning -
vågade några anmärkningar, som skilde sig från "mångens förutfattade
opinion".3 Kritikern medger visserligen, att Westin är "en av de utmärktaste
av Sveriges nu levande konstnärer" och att det onekligen är en förlust för
vår konst, att han ej fått utveckla sina anlag i Italien. Men denna tavlas kom-

1 Brev till Fogelberg 1824. - 2 Brev från F. Boije till Wetterling 3 mars 1827. - 3
Artiklar i Heimdal 1828S 27 juli ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0347.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free