- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
332

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. I Sverige 1820--1844. Konstvård. Arkitektur - 6. "Götisk" stil. Medeltidskyrkor restaureras

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

332 GEORG NORDENSVAN

tornets murmassa var betydligt förhöjd, de nya murfälten upptogo väldiga
spetsfönster, på stentornets balustrad var placerad en spinkig, krokanlik järnspira
och i hörnen fyra tureller. Det idélösa och klena förslaget blev omarbetat i
Ö ver intendentsämbetet och väsentligt förbättrat. Tornspiran fick nya och fastare
former, mera volym och omväxling. Nyström tillfogade fyra hörnstöd - även
dessa av gjutjärn - som mildrade övergången från tornets mur till järnspiran.
I sitt nya skick vann förslaget vederbörandes gillande 1838.

Samma år hade en byggnadskommission blivit tillsatt. Ledamöter voro ett
statsråd, en riksmarskalk, en kammarherre, ärkebiskopen samt Göthe, som ensam
efter förmåga skulle representera sakkunskapen.

Det nya tornet stod färdigt 1841. Det har blivit kallat ett monument över
den götiska stilens genombrott i Sverige. I själva verket hade gjutjärnet som
byggnadsmaterial därmed trängt in i vår monumentala arkitektur.

Riddarholmskyrkan hade 1811 o. f. blivit reparerad av Blom, som ej
ändrat något väsentligt. Efter branden iståndsattes kyrkan av Nyström 1844-
46. I väster ersattes den gamla sandstensportalen i renässans mot en götisk
portal, som utfördes av "en blandning av sandsten, putsat tegel och gjutjärn,
alltsammans målat med oljefärg".1 I kyrkans inre täcktes pelare, valv och
murar med puts, som Överströks i ljus rödbrun ton. Under sin studieresa hade
Nyström ettrats över, att S: té Gudule i Bruxelles blivit "reparerad på kungl,
svenskt vis" och anstruken med "skinnbyxfärg".2 Det var ungefär vad han
själv nu gjorde sig skyldig till.

Materialförfalskning var visserligen ingenting nytt, hade tvärtom anor även
i vårt land, hade slagit rot och frodades nu under lång tid framåt. Smaken
hade förirrat sig in på farliga vägar.

1 Martin Olsson, Riddarholmskyrkan. 1922.

2 Brev till Clas Livijn april 1819.

J

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free