- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
300

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Tre militära målare: Wetterling, Mörner, Södermark - 5

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

300

GEORG NORDENSVAN

i dennas yttre, att giva grundtonen i hans väsen, visa honom sådan han är i
sina bästa ögonblick men på samma gång sig lik sådan han går och står i det
vardagliga. Han når mästerskapet i den studieteckning av Karl XIV Johans
huvud, som här är återgiven. Teckningen är så utsparad som möjligt, där finns
ej en överflödig linje, men där är måtta och nobless, där är känsla och uttryck.

Det är ett fullbordat,
avslutat konstverk.

När han så ville,
kunde Södermark
betona sin modells
karaktär med vass
skärpa - exempelvis
i Hartmansdorff s
porträtt - eller så
kraftigt och fylligt som
hos Berzelius. Eller
gav han karaktären
dämpat och diskret
som i de romerska
damporträtten eller
lyriskt ideellt som i
Jenny Linds porträtt.
Det porträtt av
den unga sångerskan,
han målat 1843 -
där hon står på en
veranda med utsikt
över Stockholm en
solstrålande
sommardag - fann Malla
Silverstolpe
"genialiskt uppfattat,
hennes bästa, skönaste sida troget återgiven". Även i ett brev till J. A. Josephson1
ger Malla luft åt sin förtjusning: "Jenny står där, träffande lik men idealiserad,
förskönad i ungdomens och snillets gloria . . . Jag har sett detta uttryck någon
gång i Jennys ögon."

I andra kvinnoporträtt försökte han använda en mera omfattande och
smekande kolorit och en livligare penselföring. Men hans försiktigt pålagda
färger blevo aldrig annat än ett hjälpmedel för att få fram uttrycket. Södermark
tecknade med penseln vida mer än han målade.

1 Tryckt i Lotten Dahlgrens Grannarna på Kungsängsgatan.

O. J. Södermark. Jenny Lind.
Oljemålning 1843.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0312.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free